Πάτρα: Η γραφειοκρατία πνίγει τις σπουδές – Χορήγηση υποτροφιών, Μεταπτυχιακών και Διδακτορικών

Στο Πανεπιστήμιο Πατρών καταγράφηκαν συγκλονιστικές μαρτυρίες φοιτητών και καθηγητών που βλέπουν την έρευνα να «σέρνεται» πίσω από σφραγίδες και υπογραφές.

Πάτρα: Η γραφειοκρατία πνίγει τις σπουδές - Χορήγηση υποτροφιών, Μεταπτυχιακών και Διδακτορικών Ευαγγελία Παπαδημητρίου, Αικατερίνη Κουραβέλου, Γ. Σπυρούλιας, Ζωή Λυγερού, Βασιλική Καλοδήμου, Στ. Ταραβήρας, Ειρήνη Ντρούτσα

Η γραφειοκρατία και η καθυστέρηση εκ μέρους των αρμόδιων υπουργείων υπογραφής των απαιτούμενων διαδικασιών, εγκλωβίζει νέους επιστήμονες της χώρας μας που θέλουν να προχωρήσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές, εκπόνηση διδακτορικών διατριβών και μεταδιδακτορική έρευνα.

«Εχω κάνει αίτηση από το 2021 τελειώνω το διδακτορικό μου και δεν έχει ακόμα εξεταστεί το αίτημά μου όπως και πολλών άλλων» είναι μία από τις ενδεικτικές περιπτώσεις που ακούστηκαν χθες στο πλαίσιο της ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας ημερίδας που διοργανώθηκε στο Τμήμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών με στόχο την ενημέρωση των φοιτητών και των μελών του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού για τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία της έρευνάς τους. Κι αυτό συμβαίνει μάλιστα όταν δεν ισχύει η ετεροχρονισμένη χρηματοδότηση.

Πανεπιστήμιο Πατρών: 1ο Διεθνές Συνέδριο για τον ρόλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην προώθηση των δικαιωμάτων του παιδιού

Ο Καθηγητής του Τμήματος Φαρμακευτικής Γιώργος Σπυρούλιας, μας είπε: «Η εκδήλωση αυτή έγινε στο πλαίσιο δύο ευρωπαϊκών προγραμμάτων, και συγκεκριμένα των “ESPERANCE” ERA Chair και “MILESTONE” Pathways to Synergies έργων. Πρόκειται για δύο σημαντικά έργα τα οποία συντονίζει το Πανεπιστήμιό μας» εξηγώντας ότι: «Τα έργα αυτά στοχεύουν στην ενίσχυση ακαδημαϊκών μονάδων των ευρωπαϊκών χωρών που υστερούν στην έρευνα και στην καινοτομία (με βάση τον μέσο όρο της ΕΕ), όπως το Πανεπιστήμιο Πατρών, είτε μέσω ενίσχυσης των ερευνητικών τους δράσεων, της δικτύωσής τους και της προσέλκυσης χρηματοδότησης, είτε μέσω της ανάπτυξης στρατηγικών συνεργασιών, ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού ώστε να δημιουργήσουν τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης».

Στο πλαίσιο αυτό, προσκλήθηκαν εκπρόσωποι τριών σημαντικών φορέων με στόχο «την ενημέρωση των ενδιαφερομένων, όπως τα μέλη ΔΕΠ του πανεπιστημίου μας, οι νέοι και έμπειροι ερευνητές αλλά και οι φοιτητές μας, για τις προοπτικές χρηματοδότησης της ερευνάς τους αλλά και των υφιστάμενων νέων εύκαιρών μέσω προκήρυξης νέων υποτροφιών, σε εθνικό κι ευρωπαϊκό επίπεδο» ανάφερε ο κ. Σπυρούλιας.

Πάτρα: Η γραφειοκρατία πνίγει τις σπουδές - Χορήγηση υποτροφιών, Μεταπτυχιακών και Διδακτορικών

Καθηγητές και φοιτητές ζήτησαν ταχύτερες διαδικασίες στην έγκριση υποτροφιών

Οι εκπρόσωποι των τριών φορέων που έκαναν μία ιδιαίτερα αναλυτική παρουσίαση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης σπουδών και έρευνας ήταν οι:

⦁ Δρ. Αικατερίνη Κουραβέλου, διευθύντρια ΕΛΙΔΕΚ (Ελληνικό Ιδρυμα Ερευνας και Καινοτομίας)

⦁ Δρ. Ειρήνη Ντρούτσα, προϊσταμένη Διεύθυνσης Υποτροφιών ΙΚΥ (Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών)

⦁ Βασιλική Καλοδήμου, εκπρόσωπος του Δικτύου ΠΡΑΞΗ, Μονάδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ), Εθνικό

Σημείο Επαφής για το πρόγραμμα πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έρευνα και την καινοτομία «Ορίζοντας Ευρώπη».

Τα παραπάνω στελέχη των τριών φορέων έγιναν αποδέκτες των ζητημάτων που έθεσαν φοιτητές αλλά και καθηγητές μεταξύ των οποίων οι: Στ. Ταραβήρας, Ζωή Λυγερού, Ευαγγελία Παπαδημητρίου και Α. Περράκης, ως προς τις συνθήκες χορήγησης των υποτροφιών, κ.ά. Οπως διεφάνη από τη συζήτηση, οι δυσλειτουργίες είναι διαγνωσμένες και σε αυτές είναι εγκλωβισμένοι και οι παραπάνω φορείς. Απομένει η θεραπεία τους, η οποία απαιτεί πολιτικές αποφάσεις.

Κι αυτό είναι κάτι που οφείλουν οι αρμόδιοι πολιτικοί παράγοντες να το δουν άμεσα καθώς η μη έγκαιρη εξέταση των αιτημάτων δεν αφορά μόνο τις υποτροφίες για μεταπτυχιακά και διδακτορικά αλλά και το Πρόγραμμα χορήγησης υποτροφιών σε προπτυχιακούς που ανήκουν σε Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες (ΕΚΟ). Για παράδειγμα, φέτος προκηρύχτηκαν μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (IKY) 3.000 προπτυχιακές υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό έτος 2021-2022. Το ερώτημα είναι πώς κάλυψαν τις σπουδές τους οι δικαιούχοι -εκ των οποίων κάποιοι τώρα θα αποφοιτούν- τα χρόνια που μεσολάβησαν;

Επίσης, στις ερευνητικές εργασίες δεν καλύπτονται τα αναλώσιμα όπως και τα ταξίδια συμμετοχής σε επιστημονικές συναντήσεις κ.ά.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν όταν υπάρχουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Οταν υπάρχουν μηχανισμοί που μπορούν να διεκπεραιώσουν ταχύτατα τις προβλεπόμενες διαδικασίες.

Τα παραπάνω ζητήματα και πολλά άλλα που αναδείχτηκαν στη διάρκεια της συζήτησης, ίσως να αντιμετωπίζονταν μέσω της σύστασης ενός ενιαίου φορέα έρευνας που θα υιοθετούσε ταχύτερες διαδικασίες και θα οργάνωνε την κατανομή των κονδυλίων με τέτοιο τρόπο που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των φοιτητών.