Στοίχημα και πλατφόρμες Crypto αγοράζουν τα πάντα

Οι στοιχηματικές εταιρείες έχουν μπει πολύ δυνατά πλέον στον χώρο του αθλητισμού σε σημείο που αυτή τη στιγμή να κατέχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας»

Στοίχημα

Φανέλες, γήπεδα, πίστες, παρκέ. Παντού φιγουράρουν λογότυπα στοιχηματικών εταιρειών και κρυπτονομισμάτων. Από το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ μέχρι τη Φόρμουλα 1 και το τένις, οι νέοι «παίκτες» δεν φορούν αθλητικά παπούτσια, αλλά κοστούμια και κρατούν χαρτοφυλάκια.

Οι συμφωνίες είναι δισεκατομμυρίων, τα χρήματα ρέουν ανεξέλεγκτα και ο αθλητισμός μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε ένα τεράστιο εμπορικό καζίνο.
Ας δούμε τι γίνεται στην Ελλάδα. Οι στοιχηματικές εταιρείες έχουν μπει πολύ δυνατά πλέον στον χώρο του αθλητισμού σε σημείο που αυτή τη στιγμή να κατέχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας».
Εδώ και χρόνια, η Stoiximan φιγουράρει σε φανέλες των ομάδων της ποδοσφαιρικής Super League, ενώ είναι επίσημος χορηγός του πρωταθλήματος δαπανώντας ένα τεράστιο ποσό, που αγγίζει τα 9,5 εκ. ευρώ για τρία χρόνια.
Η Stoiximan έχει συνάψει συμφωνίες και με μεγάλους ελληνικούς συλλόγους.
ΠΑΟΚ, Παναθηναϊκός και Ολυμπιακός, τη διαφημίζουν όχι μόνο εντός ελληνικής εμβέλειας, αλλά και στην Ευρώπη, αγωνιζόμενες στις διοργανώσεις της UEFA.
Οι «ερυθρόλευκοι» έχουν συμφωνία μέχρι το τέλος του 2025, ενώ από το 2015 είναι βασικός χορηγός στην φανέλα τους. Ο ΠΑΟΚ σύναψε για πρώτη φορά συμφωνία με τη Stoiximan το 2017, η οποία επίσης ολοκληρώνεται στο τέλος του 2025.
Ο Παναθηναϊκός με την σειρά του έχει ως βασικό χορηγό την συγκεκριμένη στοιχηματική εταιρεία, η οποία ήρθε σε συμφωνία με τον σύλλογο το 2022 με ένα συμβόλαιο διάρκειας τριών χρόνων και ήταν ένας από τους λόγους που οι «πράσινοι» μπόρεσαν να αυξήσουν το μπάτζετ τους και να επιστρέψουν ξανά στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις μετά από πέντε χρόνια απουσίας.
ΣτοίχημαH εταιρεία έχει ανοίξει τα φτερά της σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς μαζί με τη Betano θα είναι για τρία χρόνια ο επίσημος χορηγός Europa League και Conference League σε Ελλάδα και Κύπρο. Η Stoiximan είναι ο μεγάλος χορηγός του κυπριακού πρωταθλήματος (Cyprus League by Stoiximan), αλλά και της εθνικής ομάδας της Κύπρου.
Επίσης, δεν περιορίζεται μόνο στο ποδόσφαιρο. Εχει μπει στον στίβο και σε άλλα αθλήματα στηρίζοντας συνολικά 13 αθλητές με τους οποίους πρόσφατα ανανέωσε τη συνεργασία της μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος Αντζελες το 2028.
Αυτοί και αυτές είναι οι: Μίλτος Τεντόγλου (άλμα εις μήκος), Λευτέρης Πετρούνιας (κρίκοι), Κατερίνα Στεφανίδη (άλμα επί κοντώ), Αννα Κορακάκη (σκοποβολή), Στέφανος Ντούσκος (κωπηλασία), Αντιγόνη Ντρισμπιώτη (βάδην), Στέργιος Μπίλας (κολύμβηση), Χριστίνα Μπούρμπου (κωπηλασία), Αλκης Κυνηγάκης (κολύμβηση Ανοιχτής Θάλασσας), Ελισάβετ Τελτσίδου (τζούντο), Χρήστος Φραντζεσκάκης (σφυροβολία), Μαρία Πρεβολαράκη (πάλη) και Πολυνίκη Εμμανουηλίδου (στίβος 100 και 200 μέτρα).
Δυναμικά έχει μπει τα τελευταία χρόνια στην ποδοσφαιρική αγορά η Νovibet, η οποία στηρίζει σχεδόν το 50% των ομάδων της Super League (έξι ομάδες), δύο της Super League 2, μία της Basket League, καθώς και ομάδες της πρώτης κατηγορίας του κυπριακού πρωταθλήματος.
Η Novibet είναι χορηγός των Αρη, Παναιτωλικού, Πανσερραϊκού, Ατρομήτου και Βόλου. Παράλληλα, η δράση της επεκτείνεται και στη Super League 2, αποτελώντας τον βασικό χορηγό του ΠΑΣ Γιάννινα και της ΑΕΛ συνδράμοντας τα μέγιστα στον στόχο της τελευταίας που ήταν η άνοδος στη Super League.
Η Bwin είναι επίσημος Εθνικός Χορηγός της EuroLeague και από το 2018 ο μεγάλος χορηγός της ομάδας μπάσκετ του Ολυμπιακού. Παράλληλα, έχει δώσει το όνομά της στον γνωστό αθλητικό ραδιοφωνικό σταθμό ΣΠΟΡ FM, ενώ συμμετέχει σε δράσεις που αφορούν το σύνολο των αθλημάτων. Επίσης, είναι χορηγός της πρωταθλήτριας στην ξιφασκία Δώρας Γκουντούρα.
Η Betsson συμφώνησε με την Ιντερ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, που είναι και η μεγαλύτερη χορηγία του μέχρι στιγμής. Επίσης, η ποδοσφαιρική ομάδα του ΟΦΗ ήρθε σε συμφωνία με τον σουηδικό κολοσσο μέχρι το 2027, ενώ η ίδια εταιρεία είναι βασικός χορηγός και στο Κύπελλο Ελλάδας αφού φέρει την επωνυμία του και θα συνεχίσει για τα επόμενα τρία χρόνια έναντι ενός ποσού που αγγίζει τα 2 εκατομμύρια ευρώ.
Η Betsson στην Ελλάδα έχει προχωρήσει επίσης σε χορηγικές συμφωνίες με την ΑΕΚ και τον Αρη στο μπάσκετ, με το ράλι Ακρόπολις, τον Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας, με την Ελληνική Ομοσπονδία Αντισφαίρισης και τη γυναικεία ομάδα του Αλίμου στο πόλο.
Ακόμα, στη Λατινική Αμερική, αποτελεί τον μεγάλο χορηγό των Μπόκα Τζούνιορς, Ρασίνγκ Κλουμπ, Ατλέτικο Νασιονάλ, ενώ στην Ιταλία εκτός από την Ιντερ, έχει συνεργασία με Νάπολι, Τορίνο και αποκλειστικό συμβόλαιο με τον Φραντσέσκο Τότι!
To περασμένο καλοκαίρι η Bet365 έγινε ο πρώτος επίσημος συνεργάτης αθλητικού στοιχήματος του UEFA Champions League. Η τριετής παγκόσμια συνεργασία καλύπτει χορηγία της διοργάνωσης των ανδρών, με προβολή της επωνυμίας σε πινακίδες LED περιμετρικά του αγωνιστικού χώρου, media backdrops τηλεοπτικών καναλιών και στα ψηφιακά κανάλια του UEFA Champions League.
Ακριβώς ίδια είναι η κατάσταση σε ολόκληρη την Ευρώπη με τις στοιχηματικές εταιρείες να κυριαρχούν σε επίπεδο χορηγών και υποστηρικτών. Ενδεικτικά παραδείγματα στην Premier League, η Νότιγχαμ Φόρεστ (Parimatch), η Λίβερπουλ (Ladbrokes), η Γουέστ Χαμ (Betway), η Αστον Βίλα (Betano), η Μπρέντφορντ (Hollywoodbets), η Νιούκαστλ (Sportsbet.io) και πολλές άλλες ακόμα και στις μικρότερες κατηγορίες.
Οι σύλλογοι της Premier League συμφώνησαν να μπει ένα τέλος στις χορηγίες από στοιχηματικές εταιρείες στο μπροστινό μέρος της φανέλας από τη σεζόν 2026-2027, σε μια προσπάθεια να μειωθεί η ορατότητα, αν και κάποιοι πιστεύουν ότι δεν πρόκειται να έχει αποτέλεσμα, καθώς θα εμφανίζονται στα μανίκια και στο πίσω μέρος της φανέλας. Πάντως, στο Νησί υπάρχει έντονος προβληματισμός για το φαινόμενο που εξαπλώνεται και το κατά πόσο επηρεάζει κυρίως τους νεαρούς φιλάθλους.
Παρόμοια είναι η κατάσταση σε όλα τα μεγάλα πρωταθλήματα. Στην ολλανδική Eredivisie, κάθε ομάδα έχει έναν στοιχηματικό συνεργάτη ή χορηγό. Η Πορτογαλία, και η Γερμανία είναι επίσης προσοδοφόρες αγορές, αλλά ακόμη και σε μικρότερες αγορές υπάρχει τεράστια διαφήμιση, με την πλειονότητα των κορυφαίων ομάδων στην Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία να φορούν λογότυπα στοιχημάτων στις φανέλες τους. Η Betclic είναι ο μεγάλος χορηγός του πορτογαλικού πρωταθλήματος.
Η αυστραλιανή εταιρεία τυχερών παιγνίων Stake είναι ονομαστικός χορηγός της Sauber στη Φόρμουλα 1, υποστηρίζοντας την ομάδα του Χίνβιλ το 2024 και το 2025 με 50 εκατομμύρια δολάρια (46,3 εκατ. ευρώ) κάθε χρόνο – με αντάλλαγμα τη μετονομασία της σε Stake F1.

H ανάκαμψη του Bitcoin

Ενώ η κατάρρευση του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX στα τέλη του 2022 άφησε πολλές αθλητικές ομάδες και πρωταθλήματα χωρίς χρήματα, η ανάκαμψη του Bitcoin έδωσε νέα πνοή στην ικανότητα του τομέα να χρηματοδοτεί αθλητικές χορηγίες.
Οι εταιρείες – πλατφόρμες κρυπτονομισμάτων έχουν συνάψει 22 συμφωνίες με αθλητικές ομάδες φέτος, σε σύγκριση με 18 την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τον οργανισμό μάρκετινγκ SportQuake. Ο αριθμός των συμφωνιών αυξήθηκε σε 117 πέρυσι, από 93 το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθεί να είναι χαμηλότερος από τις 173 συμφωνίες που συνήφθησαν το 2022.
Η μέση αξία των νέων συμφωνιών από την αρχή του 2025 είναι περίπου 4,3 εκατ. δολάρια, σε σύγκριση με 2,6 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο πέρυσι. Για το σύνολο του 2024, η ετήσια αξία των νέων συμφωνιών που ανακοινώθηκαν ανήλθε σε 305 εκατ. δολάρια, αυξημένη από 247 εκατ. δολάρια το 2023, αλλά λιγότερο από το μισό της μέγιστης αξίας του 2022, που ήταν 681 εκατ. δολάρια.
ΣτοίχημαΑλλες συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν φέτος περιλαμβάνουν μια συνεργασία μεταξύ της Coinbase και της ομάδας F1 Aston Martin Aramco που υποστηρίζεται από τη Σαουδική Αραβία, η οποία πληρώθηκε με stablecoins. Το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων XBO.com έγινε επίσημος χορηγός της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Αργεντινής πριν από δύο μήνες.
Σημαντικές συμφωνίες πραγματοποιούνται επίσης σε ολόκληρη την Ευρώπη, με πολλές επιχειρήσεις να συνδέονται για πρώτη φορά με ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα. Στους πρώτους συνεργάτες για το 2024 περιλαμβάνεται το ανταλλακτήριο κρυπτογράφησης Kraken, το οποίο είναι χορηγός της Τότεναμ, της Ατλέτικο Μαδρίτης και της Λειψίας.
Η Crypto.com, η οποία κατέχει επίσης τα δικαιώματα ονομασίας του Grand Prix της Φόρμουλα 1 στο Μαϊάμι και της αρένας του Λος Άντζελες που ήταν γνωστή ως Staples Center, ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι θα είναι χορηγός του τουρνουά Champions League της UEFA μέχρι το 2027. Το OKX, ένα άλλο ανταλλακτήριο, επέκτεινε πέρυσι τη συμφωνία του με τη Μάντσεστερ Σίτι, την πρωταθλήτρια της Premier League την προηγούμενη σεζόν.
Η Arkham Intelligence, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων blockchain, υπέγραψε συμφωνία δύο σεζόν με την τουρκική Γαλατασαράι τον Ιούλιο. Θα δαπανήσει 1,8 εκατ. ευρώ ανά σεζόν για τη συμφωνία, τοποθετώντας το λογότυπό της στα μανίκια των εμφανίσεων των παικτών. Το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων CoinW σύναψε συμφωνία με την ισπανική La Liga.
H Mπαρτσελόνα έχει συνεργασία με την Chiliz (Socios.com), η Παρί με την Crypto.com, η Ιντερ με τη Zytara Labs, οι Philadelphia 76ers με την Crypto.com, οι
LA Lakers με τη Socios.com, η Ρόμα με τη DigitalBits, η McLaren (F1) με την Tezos, η Ιντερ Μαϊάμι με τη XBTO, οι Portland Trail Blazers με την StormX, το NFL με τη Socios.com, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με την Tezos, η Βαλένθια με την
Chiliz (Socios.com), η Λέστερ με την FBS (crypto services), η Μίλαν με την BitMEX, η Φενέρ με την Paribu, η Πόρτο με την Binance, η Red Bull Racing (F1) με την Bybit, οι Dallas Mavericks με την Voyager και πολλές άλλες.

Τα σοβαρά ηθικά ερωτήματα που εγείρονται

Ο αθλητισμός έχει πλέον μετατραπεί σε πεδίο σκληρής εμπορευματοποίησης. Οι στοιχηματικές εταιρείες και οι πλατφόρμες κρυπτονομισμάτων δεν επενδύουν απλώς στον αθλητισμό, τον αναδιαμορφώνουν, με τρόπους που εγείρουν σοβαρά ηθικά ερωτήματα.
Ποιος πραγματικά κερδίζει από αυτό το «παιχνίδι»; Οι ομάδες μπορεί να εξασφαλίζουν την οικονομική τους επιβίωση μέσα από γενναιόδωρες χορηγίες, όμως οι πραγματικοί νικητές είναι οι ίδιοι οι χορηγοί. Με κάθε διαφήμιση στη φανέλα, με κάθε brand που κυριαρχεί στα γήπεδα και στις τηλεοπτικές μεταδόσεις, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: ο αθλητισμός δεν είναι πια απλώς ένα παιχνίδι, αλλά μια αρένα όπου το στοίχημα και οι ψηφιακές επενδύσεις γίνονται μέρος της αθλητικής κουλτούρας.
Είναι ηθικό ένα αθλητικό περιβάλλον όπου οι βασικοί οικονομικοί αιμοδότες προέρχονται από βιομηχανίες που στηρίζονται στον εθισμό; Οι στοιχηματικές εταιρείες βασίζουν την κερδοφορία τους στη συνεχή και επαναλαμβανόμενη συμμετοχή των παικτών, δημιουργώντας συνθήκες που συχνά οδηγούν σε προβληματική συμπεριφορά. Από την άλλη, οι εταιρείες κρυπτονομισμάτων εκμεταλλεύονται την αβεβαιότητα των αγορών, μετατρέποντας τον αθλητισμό σε έναν χώρο που συνδέεται με οικονομικούς κινδύνους και αμφίβολες επενδυτικές πρακτικές.
Το ζήτημα είναι αν αυτή η άμεση σχέση του αθλητισμού με το χρήμα αλλοιώνει την ίδια του την ουσία. Όταν ο αγνός ανταγωνισμός γίνεται προϊόν προς πώληση, ο αθλητισμός χάνει τη δύναμή του ως σύμβολο πάθους, έμπνευσης και αξιών.
Και αν τελικά ο αθλητισμός μετατρέπεται σε διαφημιστική βιτρίνα για βιομηχανίες που ευδοκιμούν στον εθισμό και στην αβεβαιότητα, πού μπαίνει η γραμμή; Πρέπει να αποδεχτούμε ότι χωρίς αυτές τις χορηγίες οι ομάδες δεν επιβιώνουν ή να αναρωτηθούμε αν υπάρχει άλλος δρόμος.