Η Αιγιάλεια παρουσιάζει ένα ταξίδι «μεθυστικό» και «λουσμένο» στ’ αρώματα και στις γεύσεις των εκλεκτών τοπικών οίνων.

Τα «Οινοξένεια», μια πολιτιστική και γαστρονομική διαδρομή, με φόντο μια από τις σημαντικότερες αμπελουργικές περιοχές της χώρας Ελλάδας.

Ηταν ξακουστές

Ο Παυσανίας στα «Αχαϊκά» του για την Αιγιάλεια και τα εδάφη της έγραφε: «…ες φυτείαν αμπέλων εστίν επιτήδεια», καταδεικνύοντας πως οι καλλιέργειες στις πλαγιές της περιοχής ήταν ξακουστές από την αρχαιότητα. Μεγάλοι πρωταγωνιστές της διοργάνωσης είναι τα κρασιά, τα φημισμένα κι εξαιρετικής ποιότητας και κυρίως με συνεχείς διεθνείς διακρίσεις. Αυτοί οι αμπελώνες, του Ροδίτη και των άλλων ποικιλιών, όπως και της μοναδικής μαύρης σταφίδας «Βοστίτσα», αποτελούν τον «πρεσβευτή» της περιοχής αλλά και της χώρας ολόκληρης.


Πώς μπορούν όμως τα «Οινοξένεια», πέραν των εκδηλώσεων και της φιλοξενίας επισκεπτών, να βρουν τον δρόμο της εξωστρέφειας, με διεθνοποίηση του θεσμού που κατακτά όλο και πιο πολλούς; Διαβάστε στη συνέχεια.

Σταθερά για την Αιγιάλεια

Ο τουρισμός αποτελεί σταθερά για την Αιγιάλεια τον σημαντικότερο μοχλό ανάπτυξης και το κύριο μέσο προβολής, στη χώρα αλλά και διεθνώς. Στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, ο τουρισμός είναι αυτός που μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην ανάκαμψη της τοπικής οικονομίας, καθώς τα οφέλη του είναι πολλαπλά, με εισροή ξένου κεφαλαίου, που ενισχύει και θα ενισχύσει κι άλλο τη ρευστότητα στην αγορά, προσφέροντας αρκετές ευκαιρίες απασχόλησης λόγω της άμεσης ή έμμεσης σύνδεσής του με διάφορους τομείς και υπηρεσίες.


Το κρασί της περιοχής και τα «Οινοξένεια» πρέπει να γίνουν όχημα για την προσέλκυση τουριστών, με τον οινοτουρισμό να μπορεί ν’ αποτελέσει μία από τις πιο δυναμικές, ειδικές μορφές τουρισμού -αν και είναι στα σπάργανα- ενισχύοντας τη θέση του ελληνικού οίνου στη διεθνή αγορά και εμπλουτίζοντας το brand της περιοχής και της χώρας στο εξωτερικό.
Σ’ αυτό βοηθά το γεγονός ότι τα ελληνικά κρασιά έχουν αποκτήσει brand name, με σημαντικό αριθμό εξαγωγών και εξειδικευμένη ζήτηση.
Επίσης, προς θετική κατεύθυνση κινείται και η οινοτουριστική δραστηριότητα, αφού όλο και πιο πολλά οινοποιεία στην περιοχή, έχουν εντάξει στο σκεπτικό τους και την επίσκεψη σ’ αυτά και την άνοδο του τουρισμού, ως συμπληρωματική δραστηριότητα, πιστοποιημένοι σε ένα δίκτυο οινοποιών.
Οι επισκέψεις σε αμπελώνες, οι εκθέσεις οίνου, τα σινικά φεστιβάλ και οι συναφείς εκδηλώσεις, με τη γευσιγνωσία και την αγορά οίνου ή αμπελοοινικών προϊόντων στον τόπο παραγωγής, η παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εμπειριών αναψυχής, επιμόρφωσης ή πολιτισμού, πρέπει να είναι τα βήματα προόδου, στα επόμενα χρόνια, ώστε να επιτευχθεί η μετάβαση του οινοτουρισμού, από το εμβρυϊκό στάδιο σε αυτό της ανάπτυξης.

Τουριστικός προορισμός

Η ΔΗΚΕΠΑ είναι ο αρμόδιος φορέας του Δήμου, που σχεδιάζει και υλοποιεί δράσεις πολιτισμού, ανάπτυξης κι ανάδειξης της Αιγιαλείας σε ισχυρό τουριστικό προορισμό όλο τον χρόνο.

Από την πρώτη μέρα που η παρούσα διοίκηση παρουσίασε τους άξονες δράσης της στο πανελλήνιο, σε μια μοναδική παρουσίαση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σε μία διετία άλλαξε τον χάρτη στα πολιτιστικά δρώμενα και έχει βάλει στέρεες βάσεις με μεγάλο στοίχημα την «εξωστρέφεια» που άρχισε να κερδίζεται, αφού όλες οι δράσεις επικοινωνήθηκαν στο πανελλήνιο με καταχωρήσεις, προβολή από κανάλια εθνικής εμβέλειας και συνεργασίες με μεγάλο δίκτυο δημοσιογράφων που προβάλλουν καθημερινά τις δραστηριότητες.
Αναγνωρίσιμα στο πανελλήνιο είναι και τα ξεχωριστά «Οινοξένεια», με πολυπληθές κοινό στις εκδηλώσεις, επιδιώκοντας να φτάσει το «Πάρκο των Χριστουγέννων», που βρίσκεται ήδη στις πρώτες θέσεις των ελληνικών πόλεων, με επισκέπτες από όλη τη χώρα, αλλά και τις εκδηλώσεις «Εν Συρμώ» για την ανάδειξη του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοπτού-Καλαβρύτων, που δημιούργησαν ένα ισχυρό τουριστικό ρεύμα και προβλήθηκαν σε ευρωπαϊκά ΜΜΕ, στο CNN, αλλά και στη Ρωσία.

Η μαύρη σταφίδα

Αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα ιστορικότερα προϊόντα της Αιγιάλειας -σήμα κατατεθέν- γνωστή, εκτός από «κορινθιακή» και ως «μαύρη σταφίδα», αποξήρανση μικρού και μαύρου σταφυλιού, χωρίς κουκούτσια.


Τ’ όνομά της το «δανείζεται» από τον Κορινθιακό κόλπο, από τον οποίο και βρέχεται η περιοχή που καλλιεργείται, αλλά βρίσκεται και ένα από τα λιμάνια απ’ όπου ξεκίνησαν οι πρώτες εξαγωγές της, στη γη που την ευνοεί κλιματολογικά.

Στα λιμάνια της Αγγλίας

Οι παλιές σταφιδαποθήκες της παραλίας και το αρχοντικό της οικογένειας του σταφιδεμπόρου Παναγιωτόπουλου σηματοδοτούν σήμερα στην περιοχή τα «διαμαντένια» χρόνια της σταφίδας, από την εποχή που άκμασε το εμπόριό της και η πόλη διέθετε απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση με λιμάνια της Αγγλίας, όπως το Μάντσεστερ και το Λίβερπουλ.
Ηταν τα «Primarolia», τα πρώτα πλοία που φορτωμένα με μεγάλες ποσότητες του απο-καλούμενου και «μαύρου χρυσού», έφευγαν, εν μέσω τιμητικών κανονιοβολισμών και άλλων εορταστικών εκδηλώσεων, με κατεύθυνση το εξωτερικό.
Επί δεκαετίες, η συμβολή της στην τοπική και εθνική οικονομία ήταν τόση, που ώθησε τον Ξενοφώντα Ζολώτα να πει ότι «η σταφίδα για την Ελλάδα ήταν ό,τι και ο καφές για τη Βραζιλία»

“Π” 13 Αυγούστου 2016