Βόρεια Μακεδονία: Ο Μίτσκοσκι έθεσε θέμα «μακεδονικής ταυτότητας και γλώσσας» στη Διάσκεψη του Μονάχου

Ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας αναφερόμενος στην ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ ισχυρίστηκε ότι αυτό έγινε αφού πρώτα η χώρα του «αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομά της»

Βόρεια Μακεδονία

Ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι, κατά την παρέμβασή του στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφάλειας του Μονάχου, ανέδειξε μια σειρά από ζητήματα που αφορούν τη χώρα του, με έμφαση στο “μακεδονικό ζήτημα”, την ενεργειακή ασφάλεια και τη γεωστρατηγική θέση της Βόρειας Μακεδονίας.

Η ομιλία του επικεντρώθηκε σε τρεις κύριους άξονες: Το “μακεδονικό ζήτημα”, οι εντάξεις στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ και η ενεργειακή ασφάλεια/

Ο Μίτσκοσκι εξέφρασε την απογοήτευσή του για την καθυστέρηση της ένταξης της Βόρειας Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την οποία αποκάλεσε “τεχνητό ζήτημα”. Τόνισε ότι η χώρα του έχει κάνει σημαντικές θυσίες, όπως η αλλαγή του συνταγματικού ονόματος (Συμφωνία των Πρεσπών, 2018), αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει απαιτήσεις για περαιτέρω αλλαγές στο Σύνταγμα, προκειμένου να ξεκινήσουν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις.

Ο πρωθυπουργός επέκρινε την ΕΕ για τη “βαλκανοποίηση” της, υποστηρίζοντας ότι ορισμένα βαλκανικά κράτη-μέλη έχουν εισάγει τις βαλκανικές διαμάχες και αξίες στις Βρυξέλλες, αντί να προωθήσουν τον “εξευρωπαϊσμό των Βαλκανίων”.

Ο Μίτσκοσκι επισήμανε την υποκρισία της διεθνούς κοινότητας, η οποία καταδικάζει τη Ρωσία για την άρνηση της ουκρανικής ταυτότητας, αλλά σιωπά όταν η Βουλγαρία αρνείται τη μακεδονική ταυτότητα και γλώσσα, παρά το γεγονός ότι η μακεδονική γλώσσα είναι επίσημη γλώσσα του ΟΗΕ από το 1945.

Ο Μίτσκοσκι ανέφερε ότι η ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ (Μάρτιος 2020) ήταν το αποτέλεσμα “πολλών θυσιών και ταπεινώσεων”, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής του ονόματος της χώρας. Παρά τις θυσίες, η ένταξη στο ΝΑΤΟ αποτέλεσε σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ασφάλειας και της σταθερότητας της χώρας.


Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε τη σημασία της Βόρειας Μακεδονίας ως “σταυροδρόμι” στην περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, με δυνατότητα να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην ενεργειακή και οικονομική ασφάλεια της Ευρώπης.

  • Διάδρομος XIII: Ο διάδρομος που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αδριατική Θάλασσα είναι κρίσιμος τόσο για την οικονομία όσο και για το ΝΑΤΟ, καθώς δημιουργεί έναν ισχυρό άξονα μεταφορών από την Ανατολή προς τη Δύση.
  • Διάδρομος Χ: Ο εκσυγχρονισμός του Διαδρόμου Χ, ο οποίος συνδέει την Ευρώπη με την Ελλάδα, θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο μεταφοράς πρώτων υλών και προϊόντων, μειώνοντας την εξάρτηση από μακρινά λιμάνια όπως το Ρότερνταμ και το Αμβούργο.
  • Λιμάνι της Θεσσαλονίκης: Η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να επωφεληθεί σημαντικά εάν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνει βασικός κόμβος μεταφορών, ενισχύοντας τη γεωπολιτική και οικονομική της θέση.

Η παρέμβαση του Μίτσκοσκι στο Μόναχο ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Βόρεια Μακεδονία, αλλά και τις ευκαιρίες που διαθέτει ως γεωστρατηγικός κόμβος. Ωστόσο, η επίλυση των διμερών ζητημάτων (ειδικά με την Ελλάδα και τη Βουλγαρία) παραμένει κρίσιμη για την προώθηση αυτών των στόχων.