Χρήστος Τερέζης για τον Άγιο Ανδρέα: Μετέφερε το μήνυμα σε παγκόσμια κλίμακα

Ο καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστος Τερέζης, με ζωντανή πίστη και πλήρη ιστορική κατάρτιση, μας μιλά για το πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε θεολογικά τον Απόστολο ως πρόσωπο Πρωτόκλητο που διέδωσε τον Χριστιανισμό στα πέρατα της Οικουμένης καθώς και τη θαυματουργή δράση του.

Τερέζης

Με αφορμή τον εορτασμό του Προστάτη της πόλης των Πατρών, Αγ. Ανδρέου, ο καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστος Τερέζης, με ζωντανή πίστη και πλήρη ιστορική κατάρτιση, μας μιλά για το πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε θεολογικά τον Απόστολο ως πρόσωπο Πρωτόκλητο που διέδωσε τον Χριστιανισμό στα πέρατα της Οικουμένης καθώς και τη θαυματουργή δράση του.

Ενας επιστήμονας που προβληματίζεται πάνω στα μεγάλα και σοβαρά ζητήματα της ζωής θέλοντας να εμβαθύνει στην έννοια της «θρησκείας» και να κατανοήσει την ουσία και τον ρόλο της και πώς μεταλλάσσεται ιστορικά και κοινωνικά συμβάλλοντας καθοριστικά -όπως ο ίδιος αναφέρει- στο ριζοσπαστικό προσανατολισμό μιας νέας ανακαινιστικής θεολογίας με τον σταυρικό θάνατο του Αγίου, η οποία ορίζει μία νέα τάξη πραγμάτων.

Ο Απόστολος και Αγιος Ανδρέας συνιστά μία ειδική καίρια στιγμή όχι μόνον για την ιστορία του Χριστιανισμού αλλά και για την ιστορία της ανθρωπότητας. Με το προσωνύμιο του «Πρωτοκλήτου», το οποίο του αποδίδει ο Ιησούς Χριστός, σηματοδοτείται η απαρχή μίας νέας σελίδας για το ιστορικό γίγνεσθαι.
Ο Απόστολος Ανδρέας δεν αποτελεί μία τυχαία προσωπικότητα, αλλά -προερχόμενος από την περιοχή της Τιβεριάδας, η οποία ανήκει στη Γαλιλαία των εθνών- έχει μία σαφή αντίληψη η οποία θα αποτυπωθεί μέσω της Αποκάλυψης του Θεού στους ανθρώπους υπό ένα ιδιαίτερο πρίσμα, άγνωστο για τα μέχρι τότε δεδομένα, δηλαδή διά της Ενσάρκωσης του Υιού και Λόγου του Θεού. Η πορεία του από την κλήση αυτή και εκείθεν εγγράφεται, όπως και των υπολοίπων Αποστόλων-μαθητών, στην προοπτική να διεισδύσει στον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων και να εγκαταστήσει στην συνείδησή τους την αναμενόμενη πληρότητα και μεταμόρφωση. Συγχρόνως όμως, είναι και ένα πρόσωπο το οποίο έχει βαθύτατη αίσθηση των ιστορικών διαδρομών διά των οποίων θα διέλθει ο Χριστιανισμός και γι’ αυτό αντιλαμβάνεται την κεντρική συμβολή που θα έχει η παρουσία του ελληνικού πνεύματος στην διακίνηση της θείας διδασκαλίας.

-Ποια η συμβολή του Απ. Ανδρέα στη συνάντηση της Θείας Διδασκαλίας με την ελληνική κουλτούρα;
Δεν πρέπει να λησμονείται ότι είναι ένα από τα πρόσωπα τα οποία είναι παρόντα όταν ο Χριστός, και μετά την ανακοίνωση ότι παρίστανται στην διδασκαλία του Ελληνες, δηλοί αυτή τη νέα κοσμοθεωρητική συνάντηση που θα έχει το Ευαγγέλιό του με τον ελληνικό κόσμο.
Το σημείο αυτό χρήζει ειδικής προσοχής, διότι δεν τοποθετεί τον Ανδρέα απλά σε ένα στερεότυπο ιουδαϊκό περιβάλλον, αλλά τον προβάλλει ως ένα πρόσωπο που έχει εμπειρία της οπτικής με την οποία ο Χριστός θεμελιώνει το μήνυμα των νέων καιρών και συγκροτεί μία νέα πραγματικότητα, η οποία εδράζεται στην οικουμενικότητα της ελληνικής κουλτούρας. Είναι επόμενο, με βάση το εν λόγω δεδομένο, να θεάται ο Ανδρέας κάθε λόγο και κάθε πράξη του Χριστού υπό αυτή την οπτική. Η εν λόγω παράμετρος οδηγεί στο ότι ήδη εξαρχής έχει αντιληφθεί ότι ο Χριστιανισμός δεν μπορεί να αποτελεί μία αιρετική απόκλιση εκ του Ιουδαϊσμού ή ακόμη και μία ανανέωσή του, αλλά ότι ανοίγεται πέρα από στερεότυπα εθνοφυλετικά σχήματα, σε ερμηνείες οι οποίες ενδιαφέρουν και περιλαμβάνουν κάθε ανθρώπινο γένος. Με την ανάγνωση αυτή ο Ανδρέας και οι υπόλοιποι μαθητές-Απόστολοι λαμβάνουν έναν μήνυμα και το αποτυπώνουν σε προοπτική παγκόσμιας κλίμακας. Με κεντρικό άξονα την αγάπη και υπό το πρίσμα της Εκκλησίας ως παγκόσμιας κοινότητας θεμελιώνεται ένα νέο έργο, το οποίο έχει σαφέστατα επαναστατικό προσανατολισμό.

-Βρισκόμαστε δηλαδή σε μια παγκόσμια επαναστατική προσέγγιση μιας νέας ερμηνείας της ανθρώπινης πραγματικότητας;
Βρισκόμαστε ενώπιον μίας νέας κατανόησης της ανθρώπινης πραγματικότητας, η οποία δεν προσεγγίζεται γνωστικά και δεν πραγματώνεται αφ’ εαυτής. Παρά ταύτα, εδώ ακριβώς είναι αναγκαίο να απομακρυνθούμε από μία στερεότυπη θεωρητική ανάγνωση της αποστολής του Ανδρέα και των υπολοίπων μαθητών και να τους προσεγγίσουμε πιο σύνθετα, ως πρόσωπα δηλαδή τα οποία επικυρώνουν τον ιστορικό ρόλο τους μέσω της διδασκαλίας και της πράξης.

-Ποιος είναι ο ιστορικός ρόλος των Αποστόλων που φέρνουν μια νέα ανατροπή στα μέχρι τότε δεδομένα;
Στο σύνολό τους διακινούν το μήνυμα του Ιησού Χριστού και είναι οι πρώτοι οι οποίοι ιδρύουν ό,τι ορίζουμε ως ιεραποστολή. Γνήσιο λοιπόν τέκνο ο Ανδρέας μίας «μοντέρνας» αντίληψης για το ιστορικό γίγνεσθαι κατά βάση έρχεται να επαναλάβει με την διδασκαλία, τις πράξεις του και τα θαύματά του ό,τι ακριβώς είχε προαναγγείλει ο πρωτομάρτυρας Στέφανος, ο οποίος και απετέλεσε την εισαγωγική αλλά τόσο καίρια διείσδυση του Χριστιανισμού σε μία νέα ανατροπή, η οποία όμως οδηγούσε στην εκ βαθέων συμφιλίωση με βάση την αναφορά και μόνον στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Ο Ανδρέας, ακμαίος και μάχιμος στο συνεχές αναφορικά με τον ριζοσπαστικό προσανατολισμό της νέας θεολογίας, δεν αργεί να έλθει ενώπιον με την απειλή του φυσικού εξανδραποδισμού του. Η προοπτική αυτή δεν τον αποθαρρύνει αλλά τον ενισχύει, όπως ακριβώς και τον πρωτομάρτυρα Στέφανο. Ενώπιον της οικείας του αυτοανάγνωσης και της πλήρως συνειδητής ένταξής του στο σωτηριολογικό έργο του Ιησού Χριστού αισθάνεται ότι έρχεται σε επαφή με το μαρτύριο. Η ρωμαϊκή εξουσία κατανοεί στο πρόσωπό του ότι η δική της θεοποίηση και ισχύς ευρίσκεται ενώπιον ενός «αντιπάλου», ο οποίος όμως γνωρίζει να μάχεται όχι για να συγκρούεται αλλά για να αγαπά. Οτι η νέα πρόταση που αναδεικνύεται αρνείται να συμπράξει και συμπαίξει με την κρατική εξουσία. Ολα αυτά από κοινού και συνδυαζόμενα με το ηρωικό φρόνημα του Ανδρέα τον οδηγούν μετ’ ολίγον στην σταύρωση και στην θυσία, δηλαδή στην μόνη εξουσία την οποία αναγνωρίζει ο Χριστιανισμός.

-Πώς κατανοείται επομένως, το μήνυμα από το Σταυρικό θάνατο του Αποστόλου;
Το μήνυμα που εκπέμπεται από το πρόσωπο-παρουσία του Ανδρέα δεν εξαντλείται στο πλαίσιο μίας θρησκευτικής ανάγνωσης, αλλά συνίσταται στην πρόσληψη ενός υπερφυσικού και υπεριστορικού μηνύματος, το οποίο ορίζει μία νέα τάξη διαδρομών για το φυσικό και το ιστορικό γίγνεσθαι, η οποία είναι ανακαινιστική.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πάτρα: Αυτή είναι η 41χρονη που εντοπίστηκε νεκρή στο αυτοκίνητό της

Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ: Νέος Πρόεδρος ο Φάμελλος, μετά την παραίτηση Πολάκη

Καιρός: «Παγώνει» η χώρα πότε έρχεται η νέα ψυχρή λίμνη, πρόγνωση μέχρι τις 29/11

«Βροχή» οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης, πότε κλείνει η πλατφόρμα

Πως ξεκίνησε η φωτιά στην καφετέρια στο Παγκράτι: Ανεπιθύμητο «δώρο» γενεθλίων, έξι τραυματίες ΒΙΝΤΕΟ

Συνετρίβη αεροπλάνο στη Λιθουανία, κατέπεσε σε διώροφο κτίριο κατοικιών ΒΙΝΤΕΟ

Μεχμέτ Γιουτμάζ: Το μήνυμα μέσω της «Π» του Τούρκου πολίστα της ΝΕΠ για τα… ελληνοτουρκικά