Ήταν τελικά ελαττωματικό το υποβρύχιο στον Ατλαντικό; Οι αναφορές σε κακοτεχνίες και η ανατριχιαστική παραδοχή του CEO για «παράβαση κανόνων»

Πέντε μεγάλα κομμάτια από διάφορα τμήματα του υποβρύχιου σκάφους βρέθηκαν στον πυθμένα της θάλασσας από ένα τηλεχειριζόμενο όχημα, περίπου 500 μέτρα μακριά από την πλώρη του Τιτανικού, δήλωσαν αξιωματούχοι.

υποβρύχιο

Οι αγωνιώδεις προσπάθειες για την ανεύρεση του υποβρύχιου Titan που αγνοούνταν στον Ατλαντικό έληξαν με τραγικό τρόπο. Το χειρότερο σενάριο επιβεβαιώθηκε καθώς η αμερικανική ακτοφυλακή ανακοίνωσε πως βρήκε τα συντρίμμια του σκάφους κάτι που υποδηλώνει ότι υπέστη μια «καταστροφική κατάρρευση» σε κάποιο σημείο του ταξιδιού του προς το ναυάγιο του Τιτανικού, η οποία σκότωσε ακαριαία και τους πέντε επιβάτες.

Πέντε μεγάλα κομμάτια από διάφορα τμήματα του υποβρύχιου σκάφους βρέθηκαν στον πυθμένα της θάλασσας από ένα τηλεχειριζόμενο όχημα, περίπου 500 μέτρα μακριά από την πλώρη του Τιτανικού, δήλωσαν αξιωματούχοι.

Τα ευρήματα ήρθαν σε πλήρη ευθυγράμμιση με προηγούμενες αναφορές για το άκουσμα ήχου που συνάδει με έκρηξη και εντοπίστηκε από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ την ίδια ημέρα που ο Τιτανικός άρχισε την κάθοδό του.

Τώρα μένει να διαλευκανθούν τα αίτια της έκρηξης και το τι έφταιξε στην ανατίναξη του σκάφους ενώ οι θεωρίες για παραβίαση κανόνων και λάθος υλικά κατά την κατασκευή του δίνουν και παίρνουν.

Σενάρια για τα αίτια της έκρηξης: Έφταιγαν τα υλικά;

Όλα δείχνουν ότι η έκρηξη συνέβη πράγματι την πρώτη ημέρα της κατάδυσης – αλλά ίσως όχι ακριβώς την ίδια στιγμή που χάθηκε η επικοινωνία με το μητρικό σκάφος. Αλλά γιατί συνέβη τελικά;

Τα περισσότερα, αν όχι όλα, τα υποβρύχια και τα υποβρύχια που λειτουργούν σε βάθος έχουν ένα δοχείο πίεσης κατασκευασμένο από ένα ενιαίο μεταλλικό υλικό με υψηλή αντοχή σε διαρροή. Αυτό είναι συνήθως χάλυβας για σχετικά μικρά βάθη (περίπου κάτω από 300 μέτρα) ή τιτάνιο για μεγαλύτερα βάθη.

Ένα δοχείο πίεσης από τιτάνιο ή χοντρό χάλυβα έχει συνήθως σφαιρικό σχήμα που μπορεί να αντέξει τις πιέσεις που μπορεί να αναμένονται στα 3.800 μέτρα – το βάθος στο οποίο βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού.

Το Titan, ωστόσο, ήταν διαφορετικό. Το δοχείο πίεσης του ήταν κατασκευασμένο από συνδυασμό τιτανίου και σύνθετων ινών άνθρακα. Αυτό είναι κάπως ασυνήθιστο από την άποψη μηχανικής καθώς το τιτάνιο και οι ίνες άνθρακα είναι υλικά με πολύ διαφορετικές ιδιότητες. Το τιτάνιο είναι ελαστικό και μπορεί να προσαρμοστεί στις δυνάμεις πίεσης καθώς συρρικνώνεται και επανέρχεται. Από την άλλη πλευρά, ένα σύνθετο υλικό από ίνες άνθρακα είναι πολύ πιο άκαμπτο και δεν έχει την ίδια ελαστικότητα.

Έτσι κανείς μπορεί να κάνεις αρκετές υποθέσεις για το τι συνέβη με τον συνδυασμό αυτών των δύο τεχνολογιών, οι οποίες δεν συμπεριφέρονται δυναμικά με τον ίδιο τρόπο υπό πίεση.

Αυτό όμως που μπορούμε να πούμε σχεδόν σίγουρα είναι ότι θα υπήρχε κάποιου είδους δυστοκία λόγω των διαφορών μεταξύ αυτών των υλικών. Ένα σύνθετο υλικό θα μπορούσε ενδεχομένως να υποστεί “αποκόλληση”, η οποία οδηγεί σε διαχωρισμό των στρωμάτων ενίσχυσης του σκάφους. Αυτό θα δημιουργούσε στιγμιαία κατάρρευση του σκάφους λόγω της υποβρύχιας πίεσης. Μέσα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο, το σκάφος – που δέχεται τεράστιες πιέσεις σε βάθος 3.800 μέτρων – θα είχε αμέσως καταρρεύσει από όλες τις πλευρές.

 

Παραβίαση κανόνων;

Πάντως, σύμφωνα με την Daily Mail, το αφεντικό της OceanGate, ο Στόκτον Ρας – και ένα από τα πέντε θύματα – φαίνεται να μιλά σε βίντεο για «παραβίαση κανόνων» προκειμένου να κατασκευάσει το υποβρύχιο Titan.

Ειδικότερα, στο βίντεο ο Ρας εμφανίζεται να ξεναγεί στο σκάφος των 22 ποδιών τον Μεξικανό ηθοποιό Άλαν Εστράδα. Ο Ρας φαίνεται να λέει στον Εστράδα – ο οποίος τράβηξε το βίντεο και το δημοσίευσε στο YouTube πέρυσι – για το ακρυλικό παράθυρο πάχους επτά ιντσών στο μπροστινό μέρος του σκάφους που δίνει στους επιβαίνοντες τη δυνατότητα να βλέπουν το διάσημο ναυάγιο που βρίσκεται 12.500 πόδια κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού.

Εξηγεί ότι το παράθυρο “συμπιέζεται” από την πίεση του νερού καθώς κατεβαίνει και ότι δίνει “προειδοποίηση” αν πρόκειται να “αποτύχει”.