Παναγιωτόπουλος: Ερώτηση στη Βουλή για την επισκευή των γεφυρών Χαράδρου και Οβρυάς

Ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε απάντηση για τα θέματα υποδομών που απασχολούν την Πάτρα

Παναγιωτόπουλος

 

Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Ολοκλήρωση της επισκευής δύο γεφυρών επί της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (Β601 και Κ635)» κατέθεσαν δώδεκα (12) βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία του βουλευτή Αχαΐας – Τομεάρχη Υγείας και Α’ Αντιπροέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, Ανδρέα Παναγιωτόπουλου.

Στην ερώτηση περιγράφονται οι απαράδεκτες και επικίνδυνες, για την ασφάλεια των πολιτών και την απρόσκοπτη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών, καθυστερήσεις, καθώς και τα «πανωτόκια» που πληρώνει ο Ελληνικός λαός, για δύο γέφυρες που εγκαινιάστηκαν πριν από είκοσι χρόνια. Και, όχι μόνον αυτό, αλλά η μία από αυτές κατέρρευσε τον περασμένο Ιούλιο στοιχίζοντας τη ζωή σε έναν συμπολίτη μας.

Στο πλαίσιο αυτό, τα ερωτήματα που τίθενται σχετικά με τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των έργων, αν υπάρχουν τεχνικά προβλήματα και ποιες είναι οι νέες οικονομικές απαιτήσεις της παραχωρησιούχου, για το καλό των ανθρώπων και του τόπου αποτελεί επιτακτική ανάγκη να απαντηθούν.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Ολοκλήρωση της επισκευής δύο γεφυρών επί της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (Β601 και Κ635)»

Το Μάϊο του 2019 επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ συνάπτεται συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της παραχωρησιούχου εταιρίας Ολύμπια Οδός Α.Ε. προκειμένου για τον καθορισμό των ενισχύσεων και παρεμβάσεων στα υφιστάμενα τεχνικά των τμημάτων Ελευσίνα-Κόρινθος και Ευρείας Παράκαμψης Πατρών που κατασκευάστηκαν κατά το παρελθόν από το ελληνικό Δημόσιο. Στο πεδίο της συναφθείσας συμφωνίας εμπίπτει και η επισκευή δύο γεφυρών επί της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (Β601 και Κ635). Πρόκειται για τις γέφυρες στο Χάραδρο και στην Οβρυά που βρίσκονται στις εισόδους και εξόδους της Πάτρας από και προς την Αθήνα και τον Πύργο αντίστοιχα. Ωστόσο, οι όποιες εργασίες ανακατασκευής παρουσιάζουν καθυστερήσεις και οι όποιες ρυθμίσεις καθίστανται προβληματικές.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της 7ης Δεκεμβρίου 2020 έγκριτης ιστοσελίδας, (ypodomes.gr), τα έργα θα ξεκινούσαν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 και θα ολοκληρωνόταν σε διάστημα περίπου 20-24 μηνών, δηλαδή μέχρι το καλοκαίρι του 2022, υπό την επίβλεψη Ανεξάρτητου Μηχανικού του έργου. Το 2021 εγκρίνεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η δέσμευση ποσού 6.517.287,49 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. (5,25 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) για την επισκευή των ως άνω δύο γεφυρών και εκκινούν οι εργασίες ανακατασκευής τμημάτων της Περιμετρικής Πατρών. Αντικείμενο του έργου αποτελούν: «αφενός μια γέφυρα κάτω διάβασης (Κ635) που βρίσκεται στο 222ο χλμ., σχεδόν στο τέλος της Περιμετρικής Πατρών. Το δεύτερο σκέλος των έργων αφορά στην επισκευή των δίδυμων γεφυρών (Β01) του ποταμού Χάραδρου στην Ευρεία Παράκαμψη Πατρών, λόγω σοβαρών βλαβών και προβλημάτων στατικής επάρκειας. Πρόκειται για το πρώτο τμήμα της μεγάλης Περιμετρικής της Πάτρας μήκους 1 χλμ. που είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2000 και περιελάμβανε και τις δίδυμες γέφυρες του ποταμού Χάραδρου 167 και 169 μέτρων αντίστοιχα, οι οποίες χρήζουν άμεσης επέμβασης για την αποκατάσταση της στατικής λειτουργίας τους.»  Σύμφωνα δε με Τεχνική Έκθεση Αξιολόγησης  που εκπονήθηκε από το μελετητικό γραφείο ΔΟΜΗ έχουν διαπιστωθεί σοβαρές βλάβες, όπως θραύση σκυροδέματος, ρωγμές μεγάλου ανοίγματος, αποδιοργανωμένα και αποχωρισμένα τεμάχια σκυροδέματος, ράβδοι οπλισμού που έχουν αστοχήσει, κ.ά.

Σημειώνεται ότι τα σχετικά έργα που ήδη μετρούν είκοσι έτη «ζωής» λειτουργούν προβληματικά. Επί παραδείγματι, στη γέφυρα στο Χάραδρο είναι διαθέσιμο μόνο ένα ρεύμα κυκλοφορίας με αποτέλεσμα την προβληματική διέλευση των οχημάτων. Παράλληλα, το 2023, και ενόσω εκτελούνταν εργασίες κατεδάφισης στη γέφυρα στο Χάραδρο, ένα τμήμα της κατέρρευσε με τραγικό αποτέλεσμα τον θάνατο ενός συμπολίτη μας και των τραυματισμό άλλων, επιβεβαιώνοντας τους κινδύνους που εγκυμονεί η αβελτηρία του υπουργείου και της αναδόχου του έργου. Τέλος, σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, για μια εργολαβία με αρχικό ποσό 12 εκατ. ευρώ έχει ήδη επιδικαστεί ποσό άνω των 25 εκατ. ευρώ ενώ διεκδικούνται επιπλέον ποσά που με τους τόκους εκτιμάται να εκτινάξει το συνολικό ποσό στα 70 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση αυτή οι Έλληνες φορολογούμενοι καλούνται να επιβαρυνθούν εκ νέου το όποιο επιπλέον κόστος.

Με δεδομένα τα ανωτέρω, το ότι μέχρι σήμερα το έργο δεν έχει παραδοθεί και σε συνδυασμό με τη ζωτική του σημασία για την απρόσκοπτη και ασφαλή μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων αλλά και την αναπτυξιακή του διάσταση

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

  1. Ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης των εργασιών και ολοκλήρωσης του έργου;
  2. Ποια τεχνικά προβλήματα έχουν ανακύψει;
  3. Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου εδράζεται σε νέες οικονομικές απαιτήσεις του παραχωρησιούχου; Και εάν ναι ποιες είναι αυτές;