Αχαΐα: Τί περιμένει από τον Μητσοτάκη – Τα «καυτά» ζητήματα που ζητούν άμεσα απαντήσεις

Η νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη καλείται να διαχειριστεί ένα απαιτητικό πακέτο μεγάλων έργων, στην Αχαΐα.

Μητσοτάκη

Στα πόστα τους βρίσκονται από σήμερα Τετάρτη 28/06/2023, νωρίς το πρωί, οι νέοι υπουργοί της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και μαζί με αυτούς, καθήκοντα υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβε και η αχαιή βουλευτής Χριστίνα Αλεξοπούλου, η οποία καλείται να διαχειριστεί ένα απαιτητικό χαρτοφυλάκιο και σε κάθε περίπτωση, καλείται να διαδραματίσει ρόλο στην προώθηση των μεγάλων έργων της περιοχής.

Η υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, είναι πρώτο, αναμφίβολα.Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, για την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα, συνολικού προϋπολογισμού 591 εκατ. ευρώ, γίνεται προσπάθεια για ένταξης του έργου, σε κάποιο μεγάλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Την ίδια στιγμή, από την ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει ακουστεί κανένα νέο, εδώ και μήνες, για το πού βρίσκεται η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου με τις κατασκευαστικές συμμαχίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens, Ελλάκτωρ – Mytilineos και ΑΒΑΞ – Alstom.

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είχε ανακοινωθεί στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου με την επιλογή τεχνικού συμβούλου για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στα οποία περιλαμβάνεται και η υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα, αλλά από τότε ουδέν νεότερο. Ο τεχνικός σύμβουλος πρόκειται να παράσχει τεχνική υποστήριξη σε θέματα αξιολόγησης μελετών, τεχνικών μελετητικών λύσεων και σύνθεσης αυτών, καθώς και υποστήριξη στην εκπόνηση των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών.

Το νότιο λιμάνι και η προοπτική της κατασκευής του εμπορευματικού τμήματος, που συνδέεται άρρηκτα με την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής, είναι ένα δεύτερο ζητούμενο της Πάτρας, από τη νέα Κυβέρνηση. Η διοίκηση του ΟΛΠΑ έχει τονίσει πως βρίσκεται «στα σκαριά» επένδυση 100 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη των υποδομών στο εμπορικό τμήμα του λιμανιού ενώ μέσω του master plan που εγκρίθηκε πριν από λίγο καιρό, χωροθετήθηκε και η δημιουργία σύγχρονης Μαρίνας χωρητικότητας έως 350 μεγάλων σκαφών. Το μεγάλο ζήτημα αφορά την πηγή της χρηματοδότησης του έργου και το εάν θα κληθεί να εμπλακεί σε αυτό και κάποιος ιδιώτης επενδυτής.

Σε κάθε περίπτωση, το λιμάνι εφόσον συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο θα είναι το μοναδικό στην Ευρώπη κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση. Μια τέτοια εξέλιξη θα δώσει στο λιμάνι της Πάτρας σημαντικό προβάδισμα, ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά με αυτό του Πειραιά.

ΕΛΠΙΔΑ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ

Μητσοτάκη

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Πατρέων, Χρήστος Κορδάς, εμφανίζεται στην «Πελοπόννησο» να έχει ένα κενό πληροφόρησης. Ο στενός συνεργάτης του δημάρχου τόνισε ότι εδώ και καιρό, υποτίθεται ότι θα είχε επιλεγεί ανάδοχος για την μελέτη-κατασκευή του έργου, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη. Ο κ. Κορδάς εξέφρασε την ελπίδα η Χριστίνα Αλεξοπούλου, ως νέα υφυπουργός Μεταφορών, να βοηθήσει ώστε το έργο της υπογειοποίησης να προχωρήσει ταχύτερα, και επιπλέον, να επεκταθεί κατά 2,5 χλμ. προς την πλευρά του Ρίου, όπως ζητούν οι τοπικοί σύλλογοι και ο Δήμος, καθώς η νέα σιδηροδρομική γραμμή είναι ένα έργο πνοής για την Πάτρα, που θα καθορίσει για δεκαετίες το μέλλον της περιοχής.

ΠΑΤΡΩΝ – ΠΥΡΓΟΥ: Σε κομβικό σημείο το έργο λόγω «διαιτησίας»

Στον οδικό άξονα Πάτρα- Πύργος, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ εκτιμά πως το έργο θα έχει φτάσει στο 30% της ολοκλήρωσής του έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

Αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι έως τα τέλη του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το 25% του έργου, αλλά βάσει όσων αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα εργοτάξια προχωρούν γρηγορότερα από το αναμενόμενο, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν καθυστερήσεις κυρίως τον χειμώνα λόγω της κακοκαιρίας.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι το έργο βρίσκεται σε μια κομβική φάση, καθώς αναμένεται η απόφαση της διαιτησίας, για το αίτημα αναθεώρησης του προϋπολογισμού του έργου. Το αυξημένο κατασκευαστικό κόστος, το οποίο είναι ένα πρόβλημα που έχει προκύψει ιδιαίτερα ύστερα από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, έχει οδηγήσει την Ολυμπία Οδό να ζητά επαναδιαπραγμάτευση του κόστους για το Πάτρα-Πύργος με αποτέλεσμα να έχει απευθυνθεί στη διαιτησία, προκείμενου τα μέτρα που έχει εφαρμόσει μέσω νόμου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τον Ιούνιο του 2022 για τα δημόσια έργα, να επεκταθούν και στην εν λόγω παραχώρηση.
Προς το παρόν τονίζεται ότι αυτές οι νομικές εξελίξεις δεν επηρεάζουν την πορεία του έργου.

Το έργο έχει χωριστεί σε τρία εργοτάξια, που έχει αναλάβει ο κάθε όμιλος και αναμένεται να παραδοθεί στο σύνολό του, εντός του 2025. Τα εργοτάξια και οι κατασκευαστικές εταιρείες που τα έχουν αναλάβει είναι:

Ο Ομιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χιλιομέτρων από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα.

Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως τη Γαστούνη, που έχει μήκος 33 χλμ. και αφορά σε νέα χάραξη.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.

 

Ο ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΕΙΡΟΥ – ΠΑΡΑΠΕΙΡΟΥ 

To άλλο μεγάλο έργο, για το οποίο υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες, ειναι το φράγμα Πείρου – Παραπείρου και η ανάληψη της ευθύνης λειτουργίας του, από διαδημοτικό φορέα.

Το σημαντικό αυτό έργο, που υδροδοτεί τη ΒΙΠΕ Πάτρας, καθώς και οικισμούς των Δήμων Πάτρας, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου, λειτουργεί σήμερα με προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία «Intrakat – Γκολιόπουλος».

Η σύμβαση, η οποία υπογράφτηκε τον Δεκέμβριο του 2021 μεταξύ της Κοινοπραξίας και της Ειδικής Υπηρεσίας Κατασκευής Υδραυλικών & Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, αφορά στην ολοκλήρωση εργασιών, τη λειτουργία και συντήρηση του έργου με χρονική διάρκεια 42 μηνών.

Το γεγονός ότι μια ιδιωτική εταιρεία έχει αναλάβει από το 2021 και για πέντε χρόνια τη διαχείριση του φράγματος, δημιουργεί ζήτημα για τους τοπικούς αυτοδιοικητικούς φορείς, καθώς ο Δήμος Πατρέων που έχει κυρίαρχο ρόλο, αρνείται να αναλάβει την αρμοδιότητα και τις ανάλογες υποχρεώσεις, παρά την θετική απόφαση της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου για σύσταση διαδημοτικού φορέα.

Η δημοτική Αρχή θεωρεί ότι με τη σύσταση διαδημοτικού φορέα η κυβέρνηση θα μεταθέσει την ευθύνη είσπραξης του κόστους κατασκευής του φράγματος στην τοπική αυτοδιοίκηση και εκείνη αναγκαστικά στους πολίτες. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι θα αυξηθούν υπέρογκα τα δημοτικά τέλη.