Άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ – Ποια προϊόντα σπεύδουν να αγοράσουν οι καταναλωτές
Αγορές πανικού από τα σούπερ μάρκετ κάνουν τις τελευταίες ημέρες οι καταναλωτές.
Τον τελευταίο καιρό, έχει παρατηρηθεί μεγάλη κίνηση στα σούπερ μάρκετ καθώς οι αγορές πανικού έχουν αρχίσει να κάνουν ορατά τα αποτελέσματα τους στα ράφια, ειδικά σε προϊόντα όπως το ηλιέλαιο και το αλεύρι. Έντονη ανησυχία έχει προκληθεί στον κόσμο για τις ελλείψεις βασικών προϊόντων τα οποία δεν εισάγονται πλέον στην χώρα μας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα είναι πλέον ορατό στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Στην κορυφή των προϊόντων που βρίσκονται στο επίκεντρο των «αγορών-πανικού» από τους καταναλωτές στην Ευρώπη είναι τα μαγειρικά έλαια, κυρίως ηλιέλαιο, σπορέλαιο κλπ., καθώς και τα άλευρα/σιτηρά.
Πλαφόν στα προϊόντα: Τι πραγματικά ισχύει
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες η λέξη «πλαφόν» μπήκε στις καταναλωτική καθημερινότητα των Ελλήνων, καθώς ο πόλεμος της Ουκρανίας έφερε πρόβλημα στην ανεφοδιαστική αλυσίδα και κατά συνέπεια και στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Τι ισχύει όμως;
Ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος, ανέλυσε τι ισχύει αυτή τη στιγμή και πώς οι καταναλωτές επηρεάζονται.
«Πλαφόν γενικό δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει δηλαδή μια οδηγία που να αναφέρει πως ο κάθε καταναλωτής δικαιούται για παράδειγμα, δυο μπουκάλια λάδι. Το πλαφόν το διαμορφώνει η εκάστοτε αλυσίδα με βάση τι στοκ έχει. Μια ιδιωτική εταιρεία που έχει αποθηκεύσει μια ποσότητα Α, αν διακρίνει πως η κίνηση στο συγκεκριμένο προϊόν είναι αφύσικη, τότε θα επιβάλει πλαφόν. Αυτή τη στιγμή ξαναλέω δεν υπάρχει κάποια εντολή ειδική. Κάθε εταιρεία κρίνει από το τι έχει στην άκρη και πράττει πάντα με βάση την ζήτηση», ανέφερε ο κύριος Μακρής.
Υπάρχει, ωστόσο περίπτωση για διαμόρφωση συνθηκών αισχροκέρδειας; Ο κύριος Μακρής απαντά ξεκάθαρα: «Δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση εταιρεία λιανικής να κρύβει προϊόντα για να ανεβάσει την τιμή. Καμία. Φανταστείτε πως πηγαίνετε να αγοράσετε κάτι από ένα σούπερ μάρκετ και δεν έχει το προϊόν που θέλετε. Δεν θα πάτε σε άλλο; Αυτόματα το πρώτο σούπερ μάρκετ έχει χάσει έναν πελάτη. Εταιρεία λιανικής που κάνει τέτοιες τακτικές είναι τελειωμένη».
Ο φόβος πως θα «στεγνώσει» η αγορά από άλευρα, ηλιέλαιο και ζάχαρη, έχει φέρει ένα καταναλωτικό αμόκ. Υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο; «Καταρχάς απαιτείται ψυχραιμία. Ακριβώς μια τέτοια συνθήκη είχε διαμορφωθεί και πριν δυο χρόνια με την πανδημία, ωστόσο μετά από είκοσι ημέρες όσοι έτρεξαν να αδειάσουν τα ράφια, διαπίστωσαν πως υπήρχε επάρκεια στα προϊόντα και στη συνέχεια είτε τα επέστρεφαν, είτε τους χάλαγαν. Υπάρχει επάρκεια και σε ηλιέλαιο και σε άλευρα και σε ζάχαρη. Δεν υπάρχει λόγος να τρέξουν όλοι να πάρουν το ηλιέλαιο της χρονιάς. Στη ζωή και στην αγορά, όπως πάντα λέω, υπάρχει διέξοδος και θα βρεθεί και σε αυτή την περίπτωση».
Τι λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης, σε αντίθεση με όσα είπε ο κύριος Μακρής, τόνισε πως υπάρχει συγκεκριμένη τακτική των σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα που παρουσιάζουν έλλειψη με στόχο το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος.
Ο κύριος Λεχουρίτης, σχολίασε: «Ισχύει πως υπάρχει πλαφόν σε συγκεκριμένα προϊόντα. Λάδια, άλευρα και ζάχαρη. Αλλά και αυτό το μέτρο είναι μια ανοησία για να σας το πω απλά. Γιατί, αν για παράδειγμα ένα σούπερ μάρκετ έχει πλαφόν στο ηλιέλαιο, δυο μπουκάλια, παίρνει ο καταναλωτής τα δυο μπουκάλια και πηγαίνει σε άλλο και παίρνει άλλα δυο και ούτω καθεξής. Δεν μπορεί κανείς να ελέγξει τι έχει αγοράσει ο άλλος. Είναι ένα μέτρο ανεφάρμοστο».
Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, τόνισε πως από αυτή την κρίση θα «ανθίσει» η αισχροκέρδεια: «Το κόλπο είναι γνωστό. Μόλις ακούστηκε πρόβλημα στα λάδια, οι αλυσίδες τα αποσύρουν από τα ράφια αμέσως και με τη δικαιολογία της έλλειψης ανεβάζουν τις τιμές. Είναι παρόμοιο το κόλπο όπως συνέβη και στην αρχή της πανδημίας με τα αντισηπτικά. Επίσης μη σας κάνει καμία εντύπωση αν δείτε τη μαύρη αγορά να ανθίζει. Ζάχαρη, άλευρα και ζωοτροφές έχουν ήδη ξεκινήσει τη μαύρη διακίνηση».
Ο Αντώνης Μακρής και ο Γιώργος Λεχουρίτης μίλησαν στο newsbomb.gr.
Τι ισχύει για κάθε σούπερ μάρκετ σχετικά με τα προϊόντα και το πλαφόν
Πώς έχει όμως διαμορφωθεί στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το πλαφόν που έχει επιλέξει η κάθε μια;
ΑΒ Βασιλόπουλος
Πλαφόν στο ηλιέλαιο, στο αραβοσιτέλαιο και στο αλεύρι έχει βάλει η ΑΒ Βασιλόπουλος. Στα καταστήματα της αλυσίδας – φυσικά και ηλεκτρονικά – μπορεί κάποιος να αγοράσει έως 3 συσκευασίες προϊόντων αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου 1lt ή 2lt, ανεξαρτήτως μάρκας, έως 2 σπορέλαιου 5lt, ανεξαρτήτως μάρκας και έως 3 συσκευασίες στα άλευρα, για όλους τους τύπους.
My Market
Ο όμιλος Metro που διαχειρίζεται τα καταστήματα Metro Cash & Carry και τα καταστήματα My market έχει θέσει πλαφόν στο ηλιέλαιο έως τέσσερα τεμάχια για τις συσκευασίες του 1lt και 2 lt και έως ένα τεμάχιο για τις συσκευασίες των 5 lt.
Κρητικός
Η αλυσίδα Κρητικός έχει βάλει όριο στην ποσότητα αγορών έως και πέντε τεμάχια στο ηλιέλαιο και στο αλεύρι από τα καταστήματά της καθώς και στη ζάχαρη.
Σκλαβενίτης
Μόνο στο ηλεκτρονικό κατάστημα έχει επιβάλει το πλαφόν η αλυσίδα Σκλαβενίτης, καθώς προς το παρόν δεν υφίσταται περιορισμός στις ποσότητες ανά πελάτη στα φυσικά της καταστήματα. Εκτός από το ηλιέλαιο και το αλεύρι μπήκε «κόφτης» και στις αγορές λευκής κρυσταλλικής ζάχαρης στα τέσσερα τεμάχια για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και για επώνυμη λευκή ζάχαρη. Παράλληλα έχει επιβάλει πλαφόν 4 τεμαχίων στο ηλιέλαιο και στο αλεύρι στη συσκευασία του ενός κιλού.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News