Αγωγός φυσικού αερίου «Eastmed» – «Έκρηξη» Φαρμάκη: «Δεν γίνεται με… καραμέλες το έργο»!
Ξεκίνησε η διαβούλευση-διαπραγμάτευση στο σεριφερειακό συμβούλιο για τον μεγάλο αγωγό φυσικού αερίου – Κεντρικά ζητήματα η αποκατάσταση του περιβάλλοντος, οι αποζημιώσεις και η απόδοση ωφελημάτων.
Μόνο από «ανάκριση» δεν πέρασαν οι εκπρόσωποι της κατασκευάστριας κοινοπραξίας IGI Poseidon, του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed στη χθεσινή συνεδρίαση του περιφερειακού δυμβουλίου Δυτικής Ελλάδας.
Εγινε μια ενημερωτική συζήτηση για τη μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων του έργου, όπου οι εκπρόσωποι της εταιρείας για πέντε ώρες υποβλήθηκαν σε πολλές ερωτήσεις των αιρετών εκπροσώπων και απάντησαν αναλυτικά, ξεδιαλύνοντας πολλά ζητήματα, αλλά και αφήνοντας πολλά ερωτηματικά για τον πολυσυζητημένο αγωγό.
Το διακρατικό ενεργειακό έργο, που έχει και χαρακτηριστικά γεωστρατηγικής σημασίας, παρουσιάστηκε από τον αντιπεριφερειάρχη Ενέργειας, Περιβάλλοντος, Φυσικών Πόρων και Χωροταξίας, Λάμπρο Δημητρογιάννη, ο οποίος σημείωσε ότι κατά την προσωπική του εκτίμηση, ο αγωγός θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη στη Δυτική Ελλάδα, καθώς θα ενισχυθεί ο ρόλος της ως κόμβου διαμετακόμισης φυσικού αερίου και θα διασφαλιστεί η πρόσβαση στο πολύτιμο καύσιμο.
ΣΥΝΤΟΜΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ
Οι εκπρόσωποι της κατασκευάστριας κοινοπραξίας IGI Poseidon τόνισαν ότι η οριστική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού, θα ληφθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023 και το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2027.
Ο Μιχάλης Φόλας, τεχνικός διευθυντής της κοινοπραξίας IGI Poseidon, διευκρίνισε ότι προς το παρόν το διακρατικό έργο στρατηγικού ενδιαφέροντος, βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας καταγράφουν τις απόψεις φορέων και υπηρεσιών, ακούν τις τοπικές κοινωνίες και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η εταιρεία θα κάνει το λεγόμενο market test, δηλ. θα καταγράψει την προσφορά και τη ζήτηση φυσικού αερίου από τις αγορές και τότε θα πάρει την οριστική επενδυτική απόφαση, για να κινηθεί και προς αναζήτηση χρηματοδότησης του έργου. Παρ’ όλα αυτά, οι ενέργειες που θα γίνουν θα είναι ταχύτατες, καθώς ο αγωγός θα πρέπει να λειτουργεί στις αρχές του 2027.
ΤΙ ΖΗΤΗΣΑΝ
Τα βασικά ερωτήματα που τέθηκαν από το περιφερειακό συμβούλιο ήταν κομβικής σημασίας και αφορούσαν κατά κύριο λόγο τα εξής θέματα:
– Αν υπάρχει σχέδιο αναστρεψιμότητας της όχλησης που θα προκληθεί στο περιβάλλον και την κοινωνία.
-Αν η περιοχή θα έχει ανταποδοτικά οφέλη από τη διέλευση του φυσικού αερίου.
– Αν θα μπορεί να έχει παροχή φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα.
– Τι είδους δεσμεύσεις γης θα υπάρξουν και τι αποζημιώσεις.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Κώστας Τυρογιάννης είπε ότι στην περίπτωση του φυσικού αερίου δεν γίνονται απαλλοτριώσεις γης, αλλά δέσμευση δουλειάς και καταβολή αποζημιώσεων απευθείας στους ιδιοκτήτες ή καλλιεργητές για τη διέλευση αγωγού, ενώ σε ζώνη πλάτους 4 μέτρων εκατέρωθεν του αγωγού, δεν θα υπάρχει δυνατότητα φύτευσης δένδρων, παρά μόνο καλλιεργειών μονοετούς διάρκειας.
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας δεσμεύθηκαν ότι οι αποζημιώσεις που θα δοθούν θα είναι δίκαιες, ελκυστικές και δεν θα αφήσουν κανέναν ιδιοκτήτη ή καλλιεργητή παραπονεμένο.
Οι αποζημιώσεις που αφορούν τους ιδιοκτήτες με βάση την έννοια της δουλείας, θα δοθούν με κατάθεση στο Ταμείο Παρακαταθηκών. Προς τους καλλιεργητές, η αποζημίωση είναι πιο απλή και δίνεται απευθείας στους δικαιούχους.
Η διαδικασία προβλέπει διαπραγμάτευση με τις τοπικές κοινωνίες στις οποίες θα δοθούν τιμές μονάδας. Ακόμα όμως κι αν υπάρξουν αντιδράσεις, η εταιρεία τόνισε ότι δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια, καθώς η τελευταία λύση θα είναι η απαλλοτρίωση.
ΝΑΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ, ΟΧΙ ΣΕ ΚΟΝΚΙΣΤΑΔΟΡΕΣ
Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα θα συζητηθούν με τις αρμόδιες αυτοδιοικητικές αρχές, εφόσον ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση του έργου και θα υπάρχουν αποκρυσταλλωμένα τα οικονομικά δεδομένα, είπαν οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας. Στο σημείο αυτό υπήρξαν έντονες πιέσεις, με πρώτο τον Περιφερειάρχη Νεκτάριο Φαρμάκη που έθεσε ευθέως το ζήτημα της επέκτασης του αγωγού, ως κύριο ανταποδοτικό όφελος προς την Δυτική Ελλάδα.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας ανέφεραν ότι στον αγωγό προβλέπονται 18 βαλβιδοστάσια και αναμονές για πλευρικό αγωγό, αλλά, δεν ήταν σε θέση να δεσμευθούν αν θα υπάρξει τοπική διανομή φυσικού αερίου, καθώς το θέμα αυτό αφορά καθαρά τους εγχώριους παρόχους, όπως η ΔΕΔΑ.
Αυτή η αοριστία όμως, προκάλεσε την αντίδραση του περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη, που δεν έκρυψε την ενόχλησή του, όταν άκουσε και κάποιες αναφορές για… απινιδωτές ως αντισταθμιστικά. «Το πρώτο και κύριο αντισταθμιστικό είναι το φυσικό αέριο και όχι οι απινιδωτές» είπε. «Δεν γίνεται με καραμέλες το έργο» πρόσθεσε ο κ. Φαρμάκης με την δηκτική επισήμανση ότι «τέτοιες αναφορές θυμίζουν άλλες εποχές, κονκισταδόρηκες.
Αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι είναι ένα έργο εθνικού επιπέδου και συμφέροντος, με γεωπολιτική διάσταση, που προσδίδει οφέλη στη χώρα, αλλά δεν γίνεται με καραμέλες» είπε ο περιφερειάρχης.
Προχωρώντας ακόμα πιο πέρα, τόνισε ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί νομικά από τώρα, ότι θα υπάρξουν ανταποδοτικά οφέλη σε επίπεδο μελετών και ωριμότητας για την παροχή φυσικού αερίου, αλλά και να μην μείνει καμία εκκρεμότητα σε επίπεδο έργων αποκατάστασης, όπως έγινε με άλλες παραχωρήσεις, «επειδή είμαστε καμένοι με τον χυλό φυσάμε και το γιαούρτι» είπε ο κ. Φαρμάκης.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News