Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025: Στο pelop.gr η Νικολέττα Καραγιάννη για τη ψυχολογία των υποψηφίων και το ρόλο των γονέων

Η ψυχολόγος Νικολέττα Καραγιάννη εξηγεί γιατί το κλίμα στο σπίτι είναι καθοριστικό και δίνει συμβουλές για γονείς που θέλουν να στηρίξουν ουσιαστικά τα παιδιά τους.

Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025: Στο pelop.gr η Νικολέττα Καραγιάννη για τη ψυχολογία των υποψηφίων και το ρόλο των γονέων

Καθώς πλησιάζουν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, η πίεση ανεβαίνει όχι μόνο για τους μαθητές, αλλά και για τις οικογένειές τους. Οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με το δύσκολο καθήκον να στηρίξουν ψυχολογικά και πρακτικά τα παιδιά τους χωρίς να προσθέτουν άγχος. Πώς, όμως, μπορεί αυτή η υποστήριξη να είναι ουσιαστική και αποτελεσματική;

Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025: Στο pelop.gr η Νικολέττα Καραγιάννη για τη ψυχολογία των υποψηφίων και το ρόλο των γονέων

H ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Νικολέττα Καραγιάννη

To pelop.gr μίλησε με την ψυχολόγο και ψυχοθεραπεύτρια MSc Νικολέττα Καραγιάννη για την ιδιαίτερη περίοδο που διανύουν χιλιάδες οικογένειες λίγες μόνο ώρες πριν την έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων. Χαρακτήρισε την περίοδο «ψυχοπιεστική» για μαθητές/υποψήφιους αλλά και τους γονείς που καλούνται να στηρίξουν την προσπάθεια των παιδιών τους και έδωσε μικρές χρήσιμες συμβουλές.

Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025: Τεχνικές αποδοτικής μελέτης για τις τελευταίες εβδομάδες

Η ισορροπία μεταξύ στήριξης και υπερβολικής πίεσης

Όπως εξήγησε η κα. Καραγιάννη στην σύντομη κουβέντα που είχαμε μαζί της, οι έφηβοι αυτή την περίοδο έχουν ανάγκη από ένα υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον, από το οποίο θα πάρουν την απαραίτητη ψυχολογική ενίσχυση για να διαχειριστούν το άγχος που είναι φυσιολογικό να νιώθουν αυτή τη περίοδο .

«Πρέπει πρώτα και οι ίδιοι οι γονείς να πετύχουν την «αυτορύθμισή» τους, να διαχειριστούν – με άλλα λόγια- το δικό τους άγχος ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν και τα παιδιά» μας εξήγησε και πρόσθεσε: «Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ενσυναίσθηση, να νοιώσουν ασφάλεια από το οικογενειακό τους περιβάλλον» και σε αυτό θα παίξει πολύ μεγάλο ρόλο η στάση των γονιών, οι οποίοι θα πρέπει να στέκονται δίπλα τους με ενσυναίσθηση και όχι να ταυτίζονται τα παιδια, γιατί αυτό τους δημιουργεί επιπλέον βάρος.

Πολλοί γονείς, στην προσπάθειά τους να εμψυχώσουν ή να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους, πέφτουν στην παγίδα της υπερβολικής πίεσης. Εκφράσεις όπως «πρέπει να πετύχεις», «είναι η ευκαιρία της ζωής σου» ή ακόμα και η συνεχής ενασχόληση με τη βαθμολογία και την απόδοση, μπορεί να προκαλέσουν το αντίθετο αποτέλεσμα από το επιθυμητό.

Η κυρία Καραγιάννη συνέστησε μια σταθερή, ήρεμη στάση, με έμφαση στην υποστήριξη ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της εμπιστοσύνης του μαθητή παίζει καθοριστικό ρόλο στην ψυχική του αντοχή.

Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025 – Αχαΐα: Περισσότερο από 3.000 υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις 68.788 θέσεις στα ΑΕΙ

Η σημασία της συναισθηματικής στήριξης και της ενσυναίσθησης

Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, οι έφηβοι βιώνουν αυξημένα επίπεδα στρες και συχνά αμφιβάλλουν για τις δυνατότητές τους. Οι γονείς καλούνται να λειτουργήσουν ως σταθερό σημείο αναφοράς: να ακούν χωρίς να κρίνουν, να παρέχουν συναισθηματική ασφάλεια και να δείχνουν κατανόηση ακόμα και σε ξεσπάσματα ή απογοητεύσεις.

Η αποδοχή του παιδιού ως ατόμου που προσπαθεί και όχι μόνο ως «υποψήφιου» είναι ίσως η σημαντικότερη συμβολή των γονέων στην ψυχολογία του.

Λόγια όπως «σε καταλαβαίνω», «βλέπω πόσο προσπαθείς» ενισχύουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών εξήγησε η κα. Καραγιάννη.

Μικρές πράξεις με μεγάλη σημασία

Δεν είναι λίγες οι φορές που η υποστήριξη φαίνεται μέσα από την καθημερινότητα: ένα ήσυχο περιβάλλον, ένα σωστό γεύμα, η βοήθεια στη διαχείριση του χρόνου ή απλώς η διάθεση να προσφέρουν χώρο χωρίς ερωτήσεις. Αρκεί και μόνο τα παιδιά να νιώσουν, μας εξήγησε η κα. Καραγιάννη, ότι οι γονείς τους είναι εκεί δίπλα τους και τα στηρίζουν χωρίς να τα πιέζουν, έτοιμοι να ακούσουν τις ανησυχίες τους και να αποδεχθούν τις επιθυμίες τους.

Η διαβεβαίωση ότι το παιδί θα αγαπηθεί και θα εκτιμηθεί ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα είναι ίσως το πιο σημαντικό μήνυμα που μπορούν να στείλουν οι γονείς. Το πλαίσιο των Πανελλαδικών, όσο απαιτητικό κι αν είναι, δεν πρέπει να καθορίζει την αξία και το μέλλον του παιδιού.

Το άγχος της απόρριψης ή της «αποτυχίας» είναι πολλές φορές πιο επιβαρυντικό από τις ίδιες τις εξετάσεις. Ένα θετικό, ενθαρρυντικό περιβάλλον μπορεί να αποτρέψει συναισθηματικές εκρήξεις, φοβίες και υπερκόπωση.

Και κλείνοντας την σύντομη κουβέντα μας η κα. Καραγιάννη συνέστησε προς τους υποψηφίους, ώρες ξεκούρασης και δημιουργικής ενασχόλησης, ήπιο διάβασμα και κουβέντα με τους οικείους τους για τα άγχη και τις ανησυχίες τους.