Πανεπιστήμιο Πατρών: «Καμπανάκι» τα ψυχολογικά των φοιτητών, αποκαλυπτική έρευνα για την εγκατάλειψη των σπουδών
Aπαιτείται συστηματική στήριξη στον φοιτητόκοσμο-Καταρρίπτονται μύθοι και αναδεικνύονται αλήθειες
Από 30% έως 40% ανέρχεται το ποσοστό των φοιτητών που εγκαταλείπουν τις σπουδές τους στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Στους λόγους δεν κυριαρχούν οι προσωπικοί και κυρίως οι ψυχολογικοί. Ακολουθούν οι ακαδημαϊκοί και σε μικρότερο ποσοστό οι οικονομικοί.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την πρώτη μελέτη που έγινε στο Πανεπιστήμιο Πατρών και η οποία είναι η πρώτη πανελλαδικά σε τέτοια έκταση δείγματος, με στόχο τη διερεύνηση του φαινομένου της εγκατάλειψης και της επιμήκυνσης των σπουδών στις σχολές και τα επιμέρους τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών. Επίσης στόχος ήταν να αναδείξει τις αιτίες που οδηγούν σε αυτό, να το ερμηνεύσει και να καταθέσει προτάσεις διαχείρισης και αντιμετώπισής του.
Η ίδια έρευνα καταρρίπτει και μύθους που επικρατούν. Ανάμεσα σε αυτούς ότι το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα είναι ίσως το μόνο διεθνώς στο οποίο παρατηρείται το φαινόμενο της εγκατάλειψης ή της επιμήκυνσης των σπουδών. Πρόκειται για διεθνές φαινόμενο το οποίο διαφοροποιείται στον τρόπο διαχείρισής του.
Τη μελέτη διενήργησαν ο καθηγητής Διά Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της
Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών Θανάσης Καραλής και ο διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πατρών, εκπαιδευτικός-διευθυντής σχολικής μονάδας Θανάσης Καραλής υπό την επίβλεψη και τον ερευνητικό σχεδιασμό του ομότιμου καθηγητή Επιμόρφωσης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πατρών Δημήτρη Βεργίδη.
«Η μελέτη αυτή έγινε στο πλαίσιο στρατηγικού σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Πατρών, προκειμένου τα συμπεράσματά της να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη μιας εσωτερικής πολιτικής η οποία θα δίνει απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα» εξήγησε μιλώντας στην «Π» ο κ. Καραλής.
Ο ίδιος προσθέτει ότι είναι η πρώτη μελέτη που γίνεται σε τόσο μεγάλο δείγμα 837 φοιτητές (428 ήταν άνδρες και 390 γυναίκες) και σε φοιτητές οι οποίοι παραμένουν εγγεγραμμένοι σε έτος μεγαλύτερο των ν + 2 ετών.
Τελευταίο αίτιο οι οικονομικοί λόγοι
- Οσον αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών των φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών, σύμφωνα με την άποψη των συμμετεχόντων στην έρευνα, κατά φθίνουσα σειρά ακαδημαϊκοί λόγοι, προσωπικοί λόγοι, η παράλληλη εργασία, οικονομικοί λόγοι και έκτακτοι-μη προβλέψιμοι λόγοι, όπως η πανδημία Covid-19. Οι ακαδημαϊκοί λόγοι τους οποίους ανέφεραν οι φοιτητές, σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, εξειδικεύονται στο διδακτικό προσωπικό του τμήματος φοίτησης, στον αυξημένο βαθμό δυσκολίας αρκετών μαθημάτων και τις αντίστοιχες απαιτήσεις τους, στις δυσκολίες προσαρμογής στη νέα εκπαιδευτική βαθμίδα κ.ά. Αντίστοιχα, οι προσωπικοί λόγοι εξειδικεύονται σε ψυχολογικούς λόγους, προβλήματα υγείας, οικογενειακούς λόγους (κυρίως απώλεια γονέων ή προβλήματα υγείας αυτών), καθώς επίσης και η εμπλοκή σε αλλότριες δραστηριότητες, όπως η εκπλήρωση της στρατιωτικής θητείας. Οι οικονομικοί λόγοι, αν και αναφέρονται από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, δεν εμφανίζονται να έχουν άμεση ισχυρή επίδραση.
- Οσον αφορά τα χαρακτηριστικά των φοιτητών που υπερβαίνουν τον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης ή εγκαταλείπουν τις σπουδές τους, στην έρευνα αυτή επιβεβαιώνεται το συμπέρασμα ελληνικών και διεθνών ερευνών ότι οι άνδρες φοιτητές υπερτερούν έναντι των γυναικών στην επέκταση του χρόνου των σπουδών πέρα από τον προβλεπόμενο. Η πλειονότητα των φοιτητών που συμμετείχαν στην έρευνα προέρχονται από τα μεσαία και τα κατώτερα στρώματα. Το οικογενειακό τους περιβάλλον είναι «θετικά διακείμενο» για σπουδές. Οι γονείς τους στην πλειονότητά τους είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας ή Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ, όπου υπάρχουν μεγαλύτερα αδέρφια έχουν υψηλό επίπεδο σπουδών (Τριτοβάθμια Εκπαίδευση). Σημαντικό ποσοστό από αυτούς δεν είναι φοιτητές πρώτης γενιάς. Είναι απόφοιτοι, κυρίως, δημόσιων γενικών λυκείων, καθώς ένα μικρό ποσοστό δηλώνουν ότι έχουν αποφοιτήσει από ιδιωτικό λύκειο ή από την Επαγγελματική–Τεχνολογική Εκπαίδευση.
- Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως αποτυπώνεται στα δεδομένα της έρευνας, ασκεί επίδραση με τον τρόπο λειτουργίας της και η «μαθησιακή κουλτούρα» της μεταφέρεται και στην επόμενη βαθμίδα.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News