Εορτολόγιο: Μεγάλη γιορτή σήμερα!

Τι γιορτάζουμε σήμερα σύμφωνα με την Εκκλησία μας.

Εορτολόγιο

Σήμερα η Εκκλησία μας γιορτάζει τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Η επί του Όρους Θαβώρ Φρικτή Μεταμόρφωση υπήρξε η πρώτη άμεσα αισθητή φανέρωση της δόξης Του Χριστού κατά την επίγειο ζωή Του.

Κατά τη διήγηση των Ευαγγελιστών, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός πήρε από τους μαθητές τον Πέτρο, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο και ανέβηκε στό όρος Θαβώρ για να προσευχηθεί. Όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: «Eπήρε δε τρεις μόνους Aποστόλους, ως προκρίτους και υπερέχοντας. O μεν γαρ Πέτρος επροκρίθη, επειδή ηγάπα πολλά τον Xριστόν. O δε Iωάννης, επειδή ηγαπάτο από τον Xριστόν.

O δε Iάκωβος, επειδή εδύνετο να πίη το ποτήριον του θανάτου, το οποίον και ο Kύριος έπιεν».

Οι τρεις μαθητές Του, όπως ήταν κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο Θαβώρ και ενώ κάθισαν να ξεκουραστούν, έπεσαν σε βαθύ ύπνο.

Όταν, ξύπνησαν, αντίκρισαν απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα. Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο, και τα φορέματα Του ήταν λευκά σαν το φως.

Τον περιστοίχιζαν δε και συνομιλούσαν μαζί Του δυο άνδρες, ο Μωϋσής και ο Ηλίας . Γράφει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: «Έφερε δε εις το μέσον τους τον Mωυσήν και τον Ηλίαν, διά να διορθώση τας σφαλεράς υποψίας, οπού είχον οι πολλοί περί αυτού. Kαθότι, άλλοι μεν έλεγον τον Kύριον, πως είναι ο Ηλίας. Άλλοι δε, πως είναι ο Iερεμίας. Διά τούτο λοιπόν επαράστησεν εις το Θαβώρ τους πρώτους και κορυφαίους Προφήτας, να γνωρίσουν οι μαθηταί, και διά των μαθητών όλοι οι άνθρωποι, πόση διαφορά είναι αναμεταξύ του Xριστού, και των Προφητών. O μεν γαρ Xριστός, είναι Δεσπότης. Oι δε Προφήται, είναι δούλοι. Kαι ίνα μάθουν, ότι ο Kύριος έχει την εξουσίαν του θανάτου και της ζωής. Διά τούτο, από μεν τους αποθαμένους, έφερε τον Mωυσήν. Aπό δε τους ζωντανούς, έφερε τον Ηλίαν».

Αφού οι μαθητές συνήλθαν κάπως από την έκπληξη, ο πάντα ενθουσιώδης, Πέτρος, θέλοντας να διατηρηθεί αυτή η αγία μέθη που προκαλούσε η ακτινοβολία του Κυρίου, ικετευτικά είπε να στήσουν τρεις σκηνές. Μια για τον Κύριο, μια για το Μωϋσή και μια για τον Ηλία. Πριν προλάβει, όμως, να τελειώσει τη φράση του, ήλθε σύννεφο που τους σκέπασε και μέσα απ’ αυτό ακούστηκε φωνή που έλεγε: «Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε» (Λουκά, θ’ 28-36). Δηλαδή, Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, που τον έστειλα για να σωθεί ο κόσμος. Αυτόν να ακούτε.

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος – Άραγε τι εορτάζουμε;

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έχει κεντρική θέση στην Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Ο Χριστός δείχνει το μεγαλείο της δόξης Του πάνω στο όρος αυτό, αφού η φανέρωση της θεουργίας της ανθρωπίνης φύσεως είναι το μεγαλύτερο γεγονός μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας, «Δεύτε αναβώμεν εις το όρος του Κυρίου και θεασώμεθα την δόξαν της Μεταμορφώσεως Αυτού».

Δεν είναι μια συνηθισμένη εορτή, είναι ένα γεγονός που έχει την ίδια σημασία για την σωτηρία μας με την ενσάρκωση και την Ανάστασή Του. Όσο μεγάλη και βασική εορτή είναι για την σωτηρία μας τα Χριστούγεννα και η Ανάσταση, τόσο σημαντική είναι και η εορτή αυτή.

Ας κατανοήσουμε λοιπόν το μέγα τούτο μυστήριο, ώστε να βαδίσουμε προς την λάμψη του θείου Φωτός.

Μπορεί ο Δεκαπενταύγουστος, αγαπητοί μου αναγνώστες, να έχει κέντρο το πρόσωπο της Παναγίας μας, αλλά ήδη από τα τέλη Ιουλίου, από την εορτή του Αγίου Παντελεήμονος (27 Ιουλίου), μέχρι και τις 13 Αυγούστου, που είναι η απόδοση της εορτής, η Εκκλησία μας προετοιμάζει και μας προβάλει την μεγάλη Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού. Μια σπουδαία εορτή, την οποία δεσπόζει το Θαβώριο Φως, το οποίο ο κόσμος δυστυχώς αγνοεί και κατά συνέπεια, δεν αναζητεί στη ζωή του.

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ: Α) Η ΦΑΝΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΔΟΞΗΣ

Ο μεγάλος δογματολόγος της Εκκλησίας μας, άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, θά γράψει σχετικά: «Ὡράθη τά τοῖς ἀνθρώποις ἀθέατα ὄμμασι, σῶμα γήινον θείαν ἀπαυγάζον λαμπρότητα, σῶμα θνητόν δόξαν ἀπαυγάζον θεότητος». Κατά την Μεταμόρφωση, ο Θεάνθρωπος Σωτήρας του κόσμου ὁ Χριστός, φανερώνει μέσα από την ανθρώπινη φύση Του την άκτιστη Δόξα της θεότητος Του.

Ταυτόχρονα προσλαμβάνει στην άκτιστη θεϊκή δόξα τούς ανθρώπους πού τον περιβάλλουν. Ὁ Κύριος με την θεία Του Μεταμόρφωση ενισχύει τούς Μαθητές πρό του Πάθους Του όπως ψάλλει ἡ Εκκλησία στο Κοντάκιο της Εορτής.

Οι Μαθητές χρειάζονταν την ενίσχυση αυτή, για να αντιμετωπίσουν τον Σταυρό του Διδασκάλου τους, όπως και τον δικό τους σταυρό αργότερα, χάριν του Ονόματος του Χριστού.

Πράγματι, πριν από μια μεγάλη δοκιμασία, έρχεται μια μεγάλη Χάρη, ενισχυτική παρά Θεού. Ενδυναμώθηκαν όντως οι Απόστολοι του Κυρίου από την υπερκόσμια θεία εμπειρία στο Όρος Θαβώρ.

Είναι γεγονός, ότι κατ᾿ εκείνη την ανεπανάληπτη ημέρα, οι πρόκριτοι των Μαθητών αξιώθηκαν να δουν το μοναδικό γεγονός της ανατολής δύο ήλιων, του αισθητού και του νοητού, όπως το παρουσιάζει ποιητικά η Υμνολογία της Εκκλησίας μας.

Ένα τροπάριο του Κανόνος της Εορτής κάνει λόγο γι᾿ αυτό ακριβώς το γεγονός: «Ὡς μέγα καί φοβερόν, ὡράθη θέαμα σήμερον, ἐξ οὐρανοῦ αἰσθητός, ἐκ γῆς δέ ἀσύγκριτος, ἐξήστραψεν ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, νοητός ἐπί τοῦ ὄρους Θαβώρ».

Αναλύεται δε θαυμάσια ο ύμνος αυτός από τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη στο περίφημο Εορτοδόμιο. Είναι ενα βιβλίο ερμηνευτικό των Κανόνων των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών, του ιερού Πατρός. Ο Όσιος Νικόδημος, στη θεολογική ερμηνεία του αναφέρεται στους δύο ήλιους πού ανέτειλαν την ημέρα εκείνη.

Σημειώνει δε ότι ο ένας ήλιος είναι ο αισθητός, ο οποίος καθημερινά ανατέλλει στον κόσμο από τον ουρανό, και ο άλλος είναι ο νοητός Ήλιος της δικαιοσύνης, ο Κύριος της Δόξης ,ο Οποίος ανέτειλε από τη γη με την απαστράπτουσα Δόξα της θεότητός Του.

Και είναι γεγονός ότι τον αισθητό ήλιο όλοι οι άνθρωποι τόν βλέπουν, ἐνω τον νοητό, μόνον οι κεκαθαρμένοι, όπως διδάσκει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.

Ἡ θέα του νοητού Ηλίου της δικαιοσύνης, του Κυρίου Ιησού Χριστού αποτελεί μια μοναδική υπαρξιακή εμπειρία για τον πηλοβάτη άνθρωπο, εμπειρία πού προϋποθέτει αγώνα επίπονο και επίμοχθο, καθαρότητα και «άνοιγμα» της καρδίας στην άκτιστη Χάρη του Θεού . Αυτό μας διαβεβαιούν όλοι εκείνοι οι οποίοι διά μέσου των αιώνων αξιώθηκαν να δούν τήν θεία Δόξα και να μετάσχουν σ᾿ αυτήν.

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ: Μια αισιόδοξη προοπτική και για μας

Η Μεταμόρφωση παραμένει γεγονός αιώνιο και ακατάλυτο, στο οποίο με τρόπο μυστικό και ακατάληπτο, οδηγούμενοι από τη φωτιστική και την αλάνθαστη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, καλούμαστε να εισέλθουμε και εμείς.

Σ’ αυτή τη δόξα θέλει να μας κάνει μετόχους ο Θεός. Μας καλεί στη θέωση. Να γίνουμε «θείας κοινωνοί φύσεως, …συν αυτώ όντες εν τω όρει τω αγίω», όχι μία μόνο φορά, αλλά διηνεκώς «εις την αιώνιονβασιλείαν του Κυρίου ημών και Σωτήρος Ιησού Χριστού, …επόπται (αυτόπτες) γενηθέντες της εκείνου μεγαλειότητος», όπως και οι τρεις του απόστολοι στο Θαβώρ (Β Πέτρ. κεφ. 1).

Η ένωση της δικής μας φύσης γίνεται όχι με την ουσία, αλλά με την (άκτιστη) ενέργεια του Θεού, τη Θεία Χάρη και γινόμαστε θεοί κατά χάριν. Μόνο στο πρόσωπο-υπόσταση του Χριστού ενώνονται (υποστατικά) οι δύο φύσεις, θεία και ανθρώπινη, γι’ αυτό και ο Χριστός είναι ο μόνος Θεάνθρωπος.

Αν ακούσουμε τα προστάγματα του Χριστού, όπως μας παραγγέλλει η φωνή του Θεού Πατρός απ’ τη νεφέλη («αυτού ακούετε»), θα συνανέλθουμε μαζί του στο Θαβώρ. Θα εισέλθουμε στη φωτεινή νεφέλη. Θα λάμψουμε κι εμείς από το φως του, σαν τον ήλιο στη Βασιλεία του.

Και για να εισέλθουμε σ’ αυτό το άκτιστο (άυλο, υπερκόσμιο) φως του, ο Χριστός ένα μόνο ζητάει από μας: «Αυτή είναι η αρχική του παραγγελία και ταύτην την εντολήν έχομεν απ’ αυτού, ίνα ο αγαπών τον Θεόν αγαπά και τον αδελφόν αυτού» (Α΄ Ιω. 3, 11 και 4, 19).

Αν το επιχειρήσουμε, «οψόμεθα φως το απρόσιτον». Όλα θα γίνουν φωτεινά στη ζωή μας. Θα επισκιασθούν από τη νεφέλη του φωτός. «Φωτί» λοιπόν «προσλάβωμεν φως». Μακάρι να το πετύχουμε.

Κλείνοντας το άρθρο μας, για την εορτή της Μεταμορφώσεως, ας εμπνευστούμε και ας την κάνουμε και εμείς οι πιστοί σκοπό ζωής. Αυτό το Φως δίνεται απλόχερα κατά τη βάπτισή και το χρίσμα μας. Μας γίνεται φαγητό και ποτό, κατά την Θεία Κοινωνία.

Μας γίνεται οδηγός στα αγαθά έργα και λόγια μας. Αν όμως κάνουμε το δικό μας θέλημα και αιχμαλωτιζόμαστε σε αμαρτίες και πάθη, τότε αυτό το Φως φυγαδεύεται και εμείς σκοτιζόμαστε. Ας φωτίζει το σκότος μας ο Κύριος, ας μεταμορφωθούμε και εμείς σε ανθρώπους φωτός! Αμήν!

Πηγή: ekklisiaonline.gr

Διαβάστε επίσης:

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Στην Αθήνα έφτασε ο «Ασημένιος» Απόστολος Χρήστου ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ

Προειδοποίηση ΕΟΔΥ για ιό του Δυτικού Νείλου: «Προφυλαχθείτε από τα κουνούπια»

Λινού σε Πολάκη: «Οι πολίτες δικαιούνται να απαιτούν υψηλότερο επίπεδο από τους εκπροσώπους τους»

«Αλλάζω Συσκευή ΙΙ»: Μακραίνει η λίστα των επιδοτούμενων συσκευών