Αχαΐα: Ο Πολιτισμός σε αναζήτηση υποδομών – Ζητούμενο και οι νέοι θεσμοί

Βαριά λαβωμένη η Πάτρα σε επίπεδο δημοτικών πολιτιστικών υποδομών, αφού αρκετοί θεσμοί της παραμένουν ανέστιοι και άλλοι, χαμένοι σε ανήλιαγα σοκάκια, ψάχνουν απεγνωσμένα ένα ξέφωτο.

Πολιτισμός Tο Ρωμαϊκό Στάδιο του 1ου μ.Χ. αιώνα, αναστηλωμένο και αποκατεστημένο, υποδέχεται πλέον το κοινό στην Ηφαίστου, μετά τα επίσημα εγκαίνια της υπουργού Πολιτισμού.

Η Πάτρα εισήλθε εδώ και λίγες ώρες στο λυκαυγές του 2025, σέρνοντας μια βαριά αλυσίδα ελλείψεων και στρεβλώσεων στον τομέα του Πολιτισμού, αλλά και ένα μπουκέτο προσδοκιών και υποσχέσεων για το νέο έτος.

Βαριά λαβωμένη η πόλη σε επίπεδο δημοτικών πολιτιστικών υποδομών, αφού αρκετοί θεσμοί της παραμένουν ανέστιοι και άλλοι, χαμένοι σε ανήλιαγα σοκάκια, ψάχνουν απεγνωσμένα ένα ξέφωτο.

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας είναι αναγκασμένο να ενοικιάζει θεατρικές στέγες για να παρουσιάζει τις παραγωγές του, αφού στο Δημοτικό Θέατρο οι εργασίες αποκατάστασης από το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα. Από την άλλη, μόνο θλίψη και ντροπή προκαλεί η εικόνα εξαθλίωσης που παρουσιάζει το εξωτερικό μέρος του «Απόλλωνα».

Το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης έπαψε να λειτουργεί, αντί να μεταφερθεί σε άλλη στέγη, μετά την αναγκαστική μεταφορά του από το υπό ανακατασκευή Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο. Το χειρότερο όμως είναι ότι τα εκθέματά του παραμένουν ατάκτως στοιβαγμένα και μη καταγεγραμμένα στην αίθουσα «Αίγλη» της Veso Mare. Η οποία, από αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων, έχει μετατραπεί εδώ και χρόνια σε… αποθήκη!

Το θερινό Θεατράκι της οδού Γερμανού παραμένει κλειστό εδώ και πολλά χρόνια και το χειρότερο, είναι βανδαλισμένο και λεηλατημένο!

Το ίδιο και το παλαιό Εργοστάσιο Τέχνης, που αν μετονομάστηκε σε «Θάνος Μικρούτσικος» και πλέον δεν έχει απομείνει ούτε η… επιγραφή με το όνομα του αείμνηστου πατρινού συνθέτη, στην πρόσοψη του κτιρίου…

Δεν είναι σε καλύτερη μοίρα το Εθνολογικό Μουσείο Πάτρας, στο Μέγαρο Λόγου και Τέχνης, με το νερό να τρέχει από τα ταβάνια και τους υπευθύνους να τοποθετούν… κουβάδες για να σώσουν τα σπάνια εκθέματά τους!

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά, στην οδό Γούναρη, παραμένουν και αυτά εδώ και χρόνια κλειστά, χωρίς ορατή προοπτική επαναλειτουργίας τους.
Οσο για θερινό δημοτικό θέατρο, η προσωρινή λύση στον χώρο στάθμευσης στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο, με τις πλαστικές καρέκλες, δεν αποτελεί κατάκτηση για την πόλη.

Πολιτισμός

Η επέκταση της Μόνιμης Έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιγίου, που εγκαινιάστηκε από την Υπουργό Πολιτισμού, Δρ. Λίνα Μενδώνη, αποτελεί ένα τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα για την περιοχή.

Από την άλλη, η πόλη ακόμα περιμένει τη δημιουργία του Μουσείου Μπάμπη Γκολέ, με τα μουσικά όργανα του αείμνηστου καλλιτέχνη, να σκεβρώνουν σε κάποια αίθουσα του Δήμου. Στην ίδια μοίρα και το Μουσείο Καραγκιόζη, που η Πάτρα, ως η πόλη που εξελλήνισε το Θέατρο Σκιών, θα έπρεπε ήδη να διαθέτει.

Τα έργα ανάδειξης και αποκατάστασης του Ρωμαϊκού Ωδείου και το Καρναβαλικό Χωριό στα Παλαιά Σφαγεία θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέσα στο 2025 ένα αντίβαρο σε αυτή τη δυστοπία, εφόσον φυσικά παραδοθούν.

Το σημαντικότερο θετικό αποτύπωμα του 2024, στον χώρο του Πολιτισμού, θα μπορούσε αναμφίβολα να θεωρεί η αποκατάσταση και ανάδειξη του Ρωμαϊκού Σταδίου, το οποίο εγκαινιάστηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, καθώς επίσης και η επέκταση της Μόνιμης Εκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιγίου, που εγκαινιάστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Η Πάτρα περιμένει υποδομές και θεσμούς που θα της δώσουν την ευκαιρία να αναδείξει τις πολλαπλές πολιτιστικές δυνατότητές της. Θα της φέρει άραγε μαζί του, το 2025;