Πάτρα: Εκδήλωση για τη δημοκρατία από το Ίδρυμα Ανδρέα Παπανδρέου – ΦΩΤΟ

Εκδήλωση με θέμα: «Η Δημοκρατία στο μεταίχμιο» από το Ίδρυμα Ανδρέα Παπανδρέου στην Πάτρα.

Πάτρα

Παρουσία δεκάδων στελεχών του ΠΑΣΟΚ πραγματοποιείται αυτή την ώρα στο χώρο πολιτισμού Επίκεντρο+ στην Πάτρα εκδήλωση του Ιδρύματος Ανδρέα Παπανδρέου με θέμα: «Η Δημοκρατία στο μεταίχμιο».

Την εκδήλωση προλόγισε ο πρώην Πρωθυπουργός και υποψήφιος βουλευτής Αχαΐας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Α. Παπανδρέου.

Πάτρα Πάτρα

 

Η ομιλία του Γιώργου Παπανδρέου στην ημερίδα του Ιδρύματος

 

Αγαπητές ΚυρίεςΑγαπητοί Κύριοι,

 

Θέλω να σας ευχαριστήσω για τη συμμετοχή σας στη σημερινή εκδήλωση του Ιδρύματος Ανδρέας Παπανδρέου.

 

Να ευχαριστήσω και τους διακεκριμένους ομιλητές μας,που δέχτηκαν να συμμετάσχουν στην ημερίδα αυτή.

 

Να εκφράσω τη χαρά μου για το γεγονός ότι οι εκδηλώσεις του Ιδρύματος Ανδρέας Παπανδρέου στην Πάτρα,αποκτούν χαρακτήρα θεσμού.

Προωθούμε το διάλογο για τη Δημοκρατίαπαράγουμε σημαντικό υλικό για πολιτική δράση και προτάσεις που αφορούν και στην περιοχή μας.

 

Στόχος μας είναι όλοι οι πολίτεςανεξαρτήτως του αντικειμένου ενασχόλησής τουςνα μπορούν να συμμετέχουν και να συμβάλλουν στο δημοκρατικό αυτό διάλογο.

 

Ξεκινώντας ανορθόδοξααπό το αποτέλεσμαόχι από τις αιτίεςαναφέρω το έλλειμμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτικής.

 

Μια αμφισβήτηση αντισυστημική, που βαθαίνει σε πολλές κοινωνίες.

Και δεν μιλώ για καθεστώτα αυταρχικά ή δικτατορικά.

Γιατί εκεί δύσκολα εκφράζεται η κοινωνία, παρά μόνο ως εξέγερση.

Μιλώ για κοινωνίες που διέπονται από μια κανονικότηταδημοκρατική.

Που όμως, φαίνεται ότι και σε αυτές, σήμερα, υπάρχει μια βαθύτερη αποξένωση από το σύστημα.

 

Αυτή η αμφισβήτηση τείνει να συμπαρασύρει και την έννοια της Δημοκρατίας.

Όσοι ζήσαμε εποχές δικτατορίαςαυταρχισμούκαταπίεσης και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτωνθεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη της Δημοκρατίας.

Όμως, αυτή η θέση δεν είναι σήμερα πια αυτονόητη

Αμφισβητούνται από πολλούς βασικές αρχέςπρακτικές και αξίες της Δημοκρατίας.

 

Η αλήθεια είναι ότι ζούμε αλλεπάλληλες κρίσειςτο κραχτου 2008, στη Wall Street, και την οικονομική κρίση πουχτύπησε εμάς και άλλους Ευρωπαίουςτο 2009, τα συνεχιζόμενα κύματα προφυγιάςτη μεγάλη – γιατί υπήρχαν και άλλες πιο περιορισμένες – πανδημίατην εντεινόμενη κλιματική κρίση μαζί με την ενεργειακή κρίσηαλλά και τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που ανατρέπουν τις εργασιακές σχέσεις.

 

Όλα τα παραπάνω προκαλούν ανασφάλειααβεβαιότηταακόμα και φόβοαλλά και αμφισβήτηση.

 

Η αποξένωση ή και ο φόβος, εκφράζονται με διάφορους τρόπους:

– Τον ωχαδελφισμότη μοιρολατρία που εκφράζεται με απόσυρση ή και αποστροφή για την πολιτική ζωή και τις εκλογές και καταλήγει σε μεγάλη αποχή – κάτι που βλέπουμε και στην Ελλάδα.

– Τη φυγήακόμα και τη μετανάστευση σε αναζήτηση καλύτερης μοίρας – φαινόμενο γνωστό στην Ελλάδα.

– Ή ακόμα, την αναζήτηση ενός σωτήραμιας μαγικής λύσης που είτε θα μας εγγυηθεί την επιστροφή σε μια κανονικότηταείτε θα μας λυτρώσει από τις κακουχίες και θα πάρει την ρεβάνς για όσα άδικα υποφέραμεΣυνήθωςπροσωπικότητες δημαγωγικές ή και αυταρχικές που πείθουν για την ύπαρξη εύκολων παραδείσων.

 

Καμία από τις παραπάνω λύσεις όμως, δεν αλλάζει ριζικά την κατάσταση.

Αντιθέτως καλλιεργείται ακόμα μεγαλύτερη απογοήτευση.

 

Άρα φταίει η Δημοκρατία;

Ή μήπως το αντίθετο

Γιατί γνώμη δική μου είναι, ότι δεν φταίνε ούτε οι έννοιεςούτε οι πρακτικέςούτε οι αξίες της Δημοκρατίας.

 

Φταίει πιστεύω, το γεγονός ότι αρκετές δεκαετίες τώρα έχουμε την εκ των έσω «άλωση» της Δημοκρατίας.

Δηλαδή, τη συστηματική και συνεχή περιθωριοποίηση του πολίτητης κοινωνίας των πολιτώντης δύναμης της λαϊκής βούλησης μέσα από ένα κοινωνικοοικονομικό σύστημα που συγκεντρώνει εξουσία και πλούτο και παράγει ανισότητεςανασφάλειαεξάρτηση και αδικίεςΠου παράγει κρίσεις.

 

Άρα, το παράδοξο και η πρόκληση για εμάς τους προοδευτικούς πολίτες, είναι να ανατρέψουμε τη ροπή της συνεχούς υπονόμευσης της δημοκρατίας και με την αναζωογόνηση και εμβάθυνσή της να απαντήσουμε στα κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας.

Τελικά

Να απαντήσουμε σε αυτήν την βαθιά κρίσημε περισσότερη Δημοκρατία.

Φίλες και φίλοι,

 

Θέλουμε μέσα από αυτή την Ημερίδα να αναδείξουμε τη σημασία της έννοιας Δημοκρατίατις σημερινές απειλές που θέτουν τη δημοκρατία σε ένα μεταίχμιοόπως και τις νέες καινοτόμες προσεγγίσεις για το πώς εμβαθύνουμε,πώς δίνουμε οξυγόνο στη δημοκρατική μας κουλτούρα και τους δημοκρατικούς θεσμούς.

 

Είναι παράλληλα, μια κραυγή αγωνίας απέναντι στον εκφασισμό της πολιτικής ζωής σε πολλές κοινωνίες αλλά και μια πρόταση ελπίδας και αγώνα για να ανακτήσουμεεπανασυστήσουμε και με καινοτόμους τρόπους εμβαθύνουμε, τη Δημοκρατία μας.

 

Στεκόμαστε στη φωτεινή πλευρά της ιστορίας που εμπιστεύεται τις δυνατότητες της ανθρωπότητας και τησυλλογική σοφίας τηςμε την προϋπόθεση ότι θα μπορεί απελευθερωμένος ο πολίτης από εξαρτήσεις και ανασφάλεια, να συμμετέχει ενεργά στις λύσεις και στη δημιουργία.

 

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Έλληνες αντιμετώπιζαν ως απειλή για τη δημοκρατία εκείνους που δεν συμμετείχαν στα δημόσια ζητήματα και τους αποκαλούσαν ιδιώτες“.

 

Και όπως έλεγε ο Όλοφ Πάλμε, Πρωθυπουργός της Σουηδίαςγια τον οποίον εγκαινιάσαμε Μουσείο στην Κρήτη προχθές«η Δημοκρατία δεν είναι σπορ για θεατέςείναι η υποχρέωση μας να είμαστε ενεργοί συμμέτοχοι πολίτες»

 

Βέβαια, η συμμετοχική διαδικασία δεν είναι κάτι που μας δίνεται δωρεάνΘέλει αγώνα, γιατί όπως είπα, βλέπουμε τη συστηματική αλλοίωση των δημοκρατικών θεσμών.

 

Υπάρχει σήμερα πραγματική ισονομία ή βλέπουμε όλο και περισσότερο η ισχύς του δικαίου να δίνει τη θέση της στο δίκιο του ισχυρού;

 

Υπάρχει σήμερα πραγματική ελευθερία έκφρασης, όταν τα ΜΜΕ αιχμαλωτίζονται με διάφορους τρόπουςαπό την κρατική διαφήμιση μέχρι και την απειλή της άνισης μεταχείρισης;

 

Υπάρχει σήμερα η έννοια της ισηγορίαςτου ίσου δικαιώματος του καθενός στο λόγοόταν στο διαδίκτυο τα bots, δηλαδή αλγοριθμικές μηχανές, αναπαράγουν μια φωνή εκατομμύρια φορέςενώ η δική μας είναι μόνο μία;

 

Ή όταν η σημερινή Εκκλησία του δήμουη σύγχρονη Πνύκαο σημερινός δημόσιος χώρος, είναι οι ψηφιακές πλατφόρμεςτα σόσιαλ μίντιαόπου υποτίθεται ότι θα υπάρχει διάλογος πολιτώνκαι όμως οι κανόνες διαλόγου διαμορφώνονται από το χρήμαόπως για παράδειγμααπότον Elon Musk και το twitter, ή από ελεγχόμενα αυταρχικά καθεστώτα;

 

Υπάρχει σήμερα εγγυημένη προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτωνόταν κυβερνήσεις – αξιοποιώντας την νέα τεχνολογία – ξαναφτιάχνουν κράτος φακελώματοςένα εξελιγμένο τεχνολογικό παρακράτος για να εισβάλλει στα προσωπικά μας δεδομένα;

 

Υπάρχει σήμερα δυνατότητα ουσιαστικού διαλόγου και σεβασμού της διαφορετικότηταςόταν καλλιεργείται κλίμα ακραίας πόλωσης και η διαφορετική άποψη γίνεται αντικείμενο bullying ή και ποινικοποιείται;

 

Υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικού ελέγχου της αυθαιρεσίας της εξουσίαςδηλαδή της λογοδοσίας στον πολίτηόταν δεν υπάρχει πραγματική διαβούλευση για τις αποφάσεις της και υπονομεύεται η έννοια της διαφάνειας για το πού πάνε τα χρήματα του Ελληνικού λαού;

 

Μήπως όμως υπονομεύονται και βασικές προϋποθέσεις για μια λειτουργούσα Δημοκρατία 

 

Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι, Δημοκρατία χωρίς ένα μίνιμουμκοινωνικής και οικονομικής ισότητας δεν μπορεί να επιβιώσει.

 

Σήμερασε κάθε έκφανση της κοινωνικής μας ζωήςαυτού που ονομάζουμε δημόσιο βίοκυριαρχεί η ανισότητα.

 

Έχουμε την υπερΣυγκέντρωση πλούτουεξουσίαςτεχνολογίας και Μέσων Ενημέρωσηςακόμη και των κοινωνικών δικτύων.

 

ΥπερΣυγκέντρωση σε πολύ λίγα χέρια.

 

Και το παράδοξοόσο και ηθικά ανεπίτρεπτο, είναι ότι ενώ σήμερα, η ανθρωπότητα έχει τόσο πλούτοκαι τόσες μεγάλες κατακτήσεις της τεχνολογίας, όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόνγια να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που ταλανίζουν την ανθρωπότηταεντούτοιςοι ανισότητες είναι περισσότερες από ποτέ.

 

Το 1% των πλουσίων του κόσμου έχει τόσο πλούτοόσο το υπόλοιπο 99% του πλανήτη μας.

 

Σύμφωνα με τον ΟΗΕη φτωχοποίηση καλπάζει 

 

Άνθρωποι σε πολλές περιοχές του πλανήτηδεν έχουν πρόσβαση σε τροφή και νερό.

 

Η πρόσφατη υγειονομική κρίση ανέδειξε με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο ότι και η ποιότητα μα και η πρόσβαση σε υγεία και παιδείαυπολείπονται κατά πολύ των δυνατοτήτων της ανθρωπότητας.

 

Σε πάρα πολλές περιπτώσειςη πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες υγείας και παιδείαςείναι αδύνατη.

 

Ακόμη και σε χώρεςόπως η δική μας που θέλουμε να υποστηρίζουμε ότι έχουμε δημόσια συστήματα και στους δύο αυτούς τομείς.

 

Μάλιστακαι στους δύο αυτούς τομείςη δαπάνη στον ιδιωτικό χώροπολλαπλασιάζεται με απίστευτους ρυθμούςενώ τα εισοδήματα παραμένουν ιδιαίτερα χαμηλά.

 

Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τις άλλες υπηρεσίεςόπως η ασφάλισηη κατοικίαη ενέργειαοι επικοινωνίες.

 

Η ακρίβεια καλπάζειΤο ίδιο και τα υπερκέρδη των επιχειρηματικών ομίλωντην ίδια ώρα που τα εισοδήματα δεν επαρκούν για να καλύψουν τις μηνιαίες ανάγκες και υποχρεώσεις.

 

Η συλλογική έκφραση εργαζόμενων χάνεται μέσα απο τις πλατφόρμες και τις ατομικές συμβάσεις.

 

Ο τομέας της ενέργειαςείναι αποκαλυπτικός για τις επιδιώξεις της συντήρησης και του κεφαλαίου παγκοσμίως.

Το συζητήσαμε διεξοδικά στην προηγούμενη Ημερίδα που κάναμε για την Ενεργειακή Δημοκρατία.

 

Όταν εμείςσχεδόν προ 20ετίας ανοίξαμε το κεφάλαιο της πράσινης ανάπτυξηςτονίζοντας την ανάγκη άμεσης μετάβασης σε μια βιώσιμη οικονομίαμας αντιμετώπισαν με ειρωνεία και επιχείρησαν να απαξιώσουν αυτήν την αδήριτη ανάγκη.

 

Σίγουρα τα λόμπυ των ρυπογόνων μορφών ενέργειας μας πολέμησανΑλλά και το ελληνικό σύστημα πελατειακού καπιταλισμούΔηλαδή, ένα κράτος που συντηρεί ολιγαρχικές δομές εξουσίας και πλούτου.

 

Έτσι, όταν η χώρα μας άρχισε να αντιμετωπίζει το ζήτημα αυτό – με πολύ μεγάλη καθυστέρησηχάνοντας πολύτιμο χρόνο – οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειαςβρέθηκαν στα χέρια λίγων μεγάλων ενεργειακών ομίλων.

Από αμέλεια ή σκοπιμότηταάραγε;

 

Έτσιοι πολίτεςόχι μόνο δεν μπόρεσαν να γίνουν εκτός από καταναλωτές και παραγωγοίαλλά καλούνται να πληρώνουν και πανάκριβα την ενέργεια που χρειάζονται.

 

 

Φίλες και φίλοι,

 

Είναι πολλοί οι πολέμιοι της ΔημοκρατίαςΆλλοι φανεροίάλλοι με πιο ύπουλους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους

Ο δημοκρατικός σοσιαλισμός κατάφερε τον προηγούμενο αιώνα να εξανθρωπίσει το καπιταλιστικό σύστημαΣήμερα απαιτείται αγώνας για να εξανθρωπίσουμε την παγκοσμιοποίηση και μαζί, να επανακτηθεί η δύναμη των πολιτών στη διαμόρφωση του μέλλοντος τους.

 

Αγώνας για τη Δημοκρατία

 

Αν θέλουμε μια κοινωνία ελεύθερημε ανθρώπους απελευθερωμένουςαν θέλουμε ο κάθε πολίτης να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο σεβασμό της προσωπικότητας τουαν θέλουμε να αξιοποιήσουμε τη συλλογική μας σοφίαγνώση, προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας,

 

Αν θέλουμε μια γνήσια Δημοκρατία που εγγυάται την προστασία των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτωνόπως την ελευθερία του λόγου και το σεβασμό της προσωπικότητας του καθενός από την πολιτεία,

 

Αν θέλουμε λογοδοσία της εξουσίαςο πολίτης να ελέγχει την εξουσίατην αυθαιρεσία,

 

Αν θέλουμε να επιλύουμε ζητήματα και αντιθέσεις μέσα από διάλογοδημοκρατικούς κανόνες και όχι τη βία,

Αν θέλουμε την ισχύ του νόμου – για όλους – και όχι την καταπάτηση του νόμου από τους ισχυρούςγια να διασφαλίζουν προνόμια εις βάρος των αδύναμων,

 

Οφείλουμε να ανακαλύψουμε νέους τρόπους συμμετοχής και δράσης των πολιτών.

 

Και μαζίνα ανακαλύψουμε νέα εργαλεία που θα αξιοποιήσουμε για να επανιδρύσουμε τις δημοκρατίες μας.

 

Είτε σε εθνικό επίπεδοείτε σε διεθνείς Οργανισμούςείτε σε υπερεθνικούς Οργανισμούςόπως η ΕΕ.

 

Κλείνω με μια επισήμανση που θεωρώ καθοριστική για τη Δημοκρατία.

 

Την παιδεία.

 

Βρήκα τυχαία μια αναφορά – βαθμολόγιο ενός πολίτη της ΑμερικήςΣχεδόν προ ενός αιώνατου 1932. Όταν οι ΗΠΑ φοβόντουσαν τον φασισμόΜήνυμα για τη σημερινή Αμερική των οπαδών του τραμπισμού. Τότε φαίνεται ότι καταλάβαιναν την σημασία της παιδείας για την δημοκρατία.

Σας διαβάζω αυτολεξεί τι γράφει αυτή η αναφορά –βαθμολογία του μαθητή:

 

«ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ:

 

Δίνουμε δύο ξεχωριστές αναφορές  βαθμούςΗ πρώτη αναφορά αξιολογεί την πρόοδο που σημειώνει ο μαθητής στη διαμόρφωση των ουσιαστικών γνωρισμάτων του χαρακτήρα του και την πνευματική του αντίληψη που θα τον κάνει καλό πολίτη.

Από αυτά εξαρτάται το μέλλον της δημοκρατίας μας και της σταθερότητας της πολιτείας.

Σε αυτήν την εκπαίδευση αναγνωρίζουμε ότι και το σχολείο μοιράζεται την ευθύνη και με το σπίτι.

Η δεύτερη αναφορά  βαθμός δείχνει την πρόοδο στα τακτικά μαθήματα.

 

Υπογραφή,

Επαρχιακός Σχολικός Διευθυντής Εκπαίδευσης».

Αν τέτοια ήταν η παιδεία μας σήμερα, θα είμασταν πιο υποψιασμένοι στα ψευτοδιλήμματα της δεξιάς.

Εκεί που ζητά να κυβερνηθεί η χώρα, θα ρωτούσαμε, ναι,αλλά τι κυβέρνηση;

Εκεί που μιλά για αποφασιστικότητα, θα ρωτούσαμε, ναι,αλλά ποιος αποφασίζει;

Εκεί που λέει ότι εγγυάται σταθερότητα θα ρωτούσαμε, ναιαλλά για ποιους η σταθερότητα, για τα κατεστημένα ή για τον πολίτη;

Εκεί που λέει ότι εγγυάται ασφάλεια θα ρωτούσαμε, αν είναι σωστό η αστυνομία να καλείται να λύνει όλα τα κοινωνικά προβλήματα και θα της λέγαμε ότισιγουριά θα υπάρχει όταν έχουμε όλοι την ασφάλεια της υγείαςτης παιδείαςτης πρόνοιας και την προοπτική εργασίας 

Απαιτείται η πολιτείατα κόμματατα κινήματαη κοινωνία των πολιτώννα επενδύσει σε παιδείαΠαιδεία που πέρα από επαγγελματική κατάρτιση θα στοχεύει στην διαμόρφωση πολιτώνενημερωμένωνκριτικά σκεπτόμενων.

 

Αυτή η Εκκλησία του Δήμουαπαιτεί πολίτες σωστά ενημερωμένους και εκπαιδευμένουςώστε να επιτελούμε όλοι με αρτιότητα την δημοκρατική μας αποστολή.

 

Είναι στόχος του ΙΑΠνα οργανώσουμε και επόμενη Ημερίδα με θέμα«Παιδεία για τη Δημοκρατία».

 

 

Πάτρα