Πάτρα – Παλιό Λιμάνι: Το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε τη διαδικασία παραχώρησης με στόχο την κρουαζιέρα
Ο διαγωνισμός πρακτικά είχε προαναγγελθεί από τον περασμένο Νοέμβριο, ωστόσο, μάλλον ήρθε συντομότερα από το αναμενόμενο και αποτελεί μέρος ενός συνολικότερου σχεδίου για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Στην εκπνοή του 2025 επέλεξε το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου/Growthfund, να ανακοινώσει την εκκίνηση διεθνούς διαγωνισμού παραχώρησης και περαιτέρω ανάπτυξης της κρουαζιέρας στον λιμένα Κατάκολου, σε τμήμα του παλιού λιμένα της Πάτρας και σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος».
Ο διαγωνισμός πρακτικά είχε προαναγγελθεί από τον περασμένο Νοέμβριο, ωστόσο, μάλλον ήρθε συντομότερα από το αναμενόμενο και αποτελεί μέρος ενός συνολικότερου σχεδίου για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Ο διαγωνισμός για την περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας στους τρεις λιμένες έχει καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος την 28η Φεβρουαρίου 2025 και αποτελείται από δύο τμήματα:
Τμήμα 1: Παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου και υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης τμήματος του παλιού λιμένα Πάτρας, εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ ΑΕ), με ελάχιστη διάρκεια τα 30 έτη.
Τμήμα 2: Υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ ΑΕ), με ελάχιστη διάρκεια τα 30 έτη.
ΤΙ ΠΑΡΑΧΩΡΕΙΤΑΙ
Η σύμβαση υπό-παραχώρησης κρουαζιέρας λιμένα Πάτρας θα περιλαμβάνει ενδεικτικώς και κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία όπως αυτά θα οριστικοποιηθούν κατά τη Β’ Φάση του διαγωνισμού:
• Θέση ελλιμενισμού αριθ. 14: για αποκλειστική χρήση από κρουαζιερόπλοια, σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο.
• Προκυμαία: ακριβώς πίσω από τη θέση ελλιμενισμού αριθ. 14 μήκους 280 μέτρων για αποκλειστική χρήση.
• Κτίριο επιβατών: πίσω από τη θέση ελλιμενισμού αριθ. 14 το οποίο ο υπο-παραχωρησιούχος θα αναλάβει να ανακαινίσει και να μετατρέψει το επιβατικό κτίριο «Παν. Κανελλόπουλος» σε κτίριο τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, όπου ενδέχεται να συστεγάζει τις δραστηριότητες κρουαζιέρας με άλλες υπάρχουσες χρήσεις.
• Εσωτερικός δρόμος λιμένα: μεταξύ της θέσης ελλιμενισμού αριθ. 14 και του κτιρίου θα παραμείνει σε κοινή χρήση, αλλά η κυκλοφορία θα διακόπτεται κατά την άφιξη και την αναχώρηση των επιβατών κρουαζιέρας σε συνεργασία του ΟΛΠΑ και του υποπαραχωρησιούχου.
Το Ταμείο δύναται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να τροποποιήσει και να περιορίσει την περιοχή παραχώρησης της σύμβασης υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας λιμένος Πάτρας κατά τη Β’ φάση του διαγωνισμού.
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις (Α φάση–προεπιλογή & Β φάση-υποβολή δεσμευτικών προσφορών). Το Ταμείο διατηρεί το δικαίωμα να διαχωρίσει στη Β φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας τα φυσικά αντικείμενα του Τμήματος 1 και να αναθέσει σε διαφορετικούς προτιμητέους επενδυτές τη σύμβαση παραχώρησης λιμένα Κατάκολου και τη σύμβαση υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας λιμένα Πάτρας.
Ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος ορίστηκε η «Octaine», ως νομικός σύμβουλος η «Φορτσάκης-Διακόπουλος και Συνεργάτες» και ως τεχνικός και εμπορικός σύμβουλος η «Royal Haskoning DHV».
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το λιμάνι του Κατάκολου κατατάχθηκε μεταξύ των 10 λιμένων κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023, κυρίως λόγω της εγγύτητάς του με την Αρχαία Ολυμπία, με 206 κρουαζιερόπλοια και 390.153 επιβάτες. Εχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί έως τρία κρουαζιερόπλοια με μήκος άνω των 350 μέτρων.
Το λιμάνι της Πάτρας κατατάσσεται ως λιμάνι διεθνούς σημασίας και αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Ο παλιός λιμένας Πάτρας έχει χερσαία ζώνη έκτασης 106.474 τ.μ. και στο υφιστάμενο masterplan προβλέπεται μία θέση ελλιμενισμού αποκλειστικά για κρουαζιερόπλοια. Αναφέρεται ακόμα ότι το 2023, 13 κρουαζιερόπλοια (;) κατέπλευσαν στο λιμάνι της Πάτρας με 800 επιβάτες, στοιχείο το οποίο όμως δεν είναι σαφές.
Επί του παρόντος ο λιμένας Πάτρας έχει ελάχιστη κίνηση κρουαζιέρας πλην όμως αναπτύσσει έντονη στρατηγική για την είσοδο στην τουριστική αγορά ως λιμάνι εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων. Στο πλαίσιο αυτό, το τελευταίο Στρατηγικό Σχέδιο (Masterplan) του λιμένα Πάτρας (έτος εκπόνησης 2023) περιλαμβάνει τις σχετικές αναφορές ως προς τις δραστηριότητες κρουαζιέρας στον παλιό λιμένα.
Κύριος στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να εξασφαλίσει τη μεγιστοποίηση του οικονομικού ανταλλάγματος που θα είναι πληρωτέο στο Ταμείο από τους φορείς στους οποίους οποίο θα κατακυρωθούν οι συμβάσεις. Το Ταμείο επιδιώκει επίσης να επιτύχει και να εξασφαλίσει την παροχή υψηλού επιπέδου συνδυασμένων υπηρεσιών λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης των περιουσιακών στοιχείων προς όφελος της ελληνικής οικονομίας.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News