Πάτρα: Τι έσοδα θα φέρει η Κρουαζιέρα στο Δήμο;

Επιπλέον τα οφέλη από τον τζίρο στην τοπική αγορά

κρουαζιέρα

Μερίδιο εσόδων από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας διεκδικεί η Πάτρα, εφόσον προχωρήσει το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τον Επιβατικό Σταθμό «Παναγιώτης Κανελλόπουλος» στο παλιό λιμάνι, όπου ο Δήμος Πατρέων αντιτίθεται σθεναρά.

Το κείμενο του Κρατικού Προϋπολογισμού αναφέρει ότι «με σκοπό την ενίσχυση των λιμένων, των υποδομών των αντίστοιχων Δήμων που δέχονται υψηλό αριθμό τουριστών και του τουριστικού προϊόντος της χώρας εν γένει, επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη κρουαζιερόπλοιου, με το ετήσιο όφελος να εκτιμάται συνολικά σε 52 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους Δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Ειδικά το 1/3 των εσόδων, που προέρχονται από το λιμάνι Κατακόλου, επιμερίζεται ισόποσα στους Δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας, ρύθμιση που τις τελευταίες ημέρες αποτέλεσε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης στον γειτονικό Νομό, όπου τα έσοδα είναι μεγάλα.

Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα και ανέρχεται:

  • Για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου για αποβίβαση στα λιμάνια Μυκόνου και Σαντορίνης σε 20 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 5 ευρώ.
  • Για την περίοδο 1η-31η Οκτωβρίου και 1η Απριλίου-31η Μαΐου για αποβίβαση στα λιμάνια Μυκόνου και Σαντορίνης σε 12 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 3 ευρώ.
  • Για την περίοδο από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου, για αποβίβαση στα λιμάνια Μυκόνου και Σαντορίνης σε 4 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε ένα 1 ευρώ.
  • Το τέλος κρουαζιέρας βαρύνει τον επιβάτη και επιβάλλεται με την αποβίβαση του επιβάτη στον λιμένα και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας.

Επίσης με το άρθρο 33 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι «Εξουσιοδοτική διάταξη Μέρους Β’ με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού καθορίζονται ο χρόνος και ο τρόπος είσπραξης του τέλους, τα υπόχρεα για την απόδοση πρόσωπα, ο τρόπος και τα όργανα ελέγχου και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 27, περί τέλους κρουαζιέρας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με τα έσοδα από τον κλάδο αυτό να αυξάνονται κάθε χρόνο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 τα έσοδα από την κρουαζιέρα (μόνο από την έρευνα συνόρων) ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα δισ. ευρώ, φτάνοντας τα 1,016 δισ. ευρώ έναντι 785,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 καταγράφοντας άνοδο 29,4%.

Η εικόνα σε όλα σχεδόν τα λιμάνια είναι ιδιαίτερα θετική σε ό,τι αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, πλην της Πάτρας και μερικών ακόμα μικτών λιμανιών, που βρίσκονται ακόμα στις τελευταίες θέσεις.

Ωστόσο, με τη δημιουργία home port κρουαζιέρας, στο παλιό λιμάνι ανοίγει μια τεράστια αγορά.

Σύμφωνα με τον Α’ αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Αχαΐας Αντώνη Κουνάβη, η Πάτρα θα μπορούσε να υποδέχεται κάθε χρόνο, από τον Μάρτιο μέχρι τον Νοέμβριο δύο κρουαζιερόπλοια την ημέρα. «Μπορείτε να φανταστείτε τι θετικό αντίκτυπο θα έχει κάτι τέτοιο στην τοπική οικονομία, στο εμπόριο, στην εστίαση, σε όλη την αγορά; Μιλάμε για τεράστιο τζίρο και θέσεις εργασίας. Αυτό πώς είναι δυνατόν να το απορρίψουμε;».

Αναστασόπουλος: Οικονομική ένεση για την πόλη

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος, αναφερόμενος στο θέμα της κρουαζιέρας, τόνισε ότι θα προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες απασχόλησης σε τοπικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οδηγούς, ξεναγούς και εργαζόμενους στο εμπόριο και στην εστίαση.

«Κάθε κρουαζιερόπλοιο που έρχεται είναι μια οικονομική ένεση για την πόλη, αποβιβάζοντας χιλιάδες εν δυνάμει καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος της Πάτρας, αλλά και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας» είπε ο κ. Αναστασόπουλος, που επισήμανε ακόμα ότι κάθε ένας επιβάτης κρουαζιέρας, που θα αποβιβάζεται στον προβλήτα του λιμανιού της Πάτρας, θα υποχρεούται σε τέλος κρουαζιέρας, το 1/3 των οποίων θα αποδίδεται στον Δήμο Πατρέων για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών του.

Επιπλέον, η Patradise Mega Yacht Marina θα είναι μια επένδυση πνοής, που θα αλλάξει την εικόνα της παραλιακής ζώνης της Πάτρας και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στον τουρισμό, στην εστίαση, στη ναυτιλία και στον εφοδιασμό σκαφών. Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε την έναρξη της διαδικασίας υλοποίησης του Dryberth στο νέο λιμάνι, με τουλάχιστον 85 θέσεις διαχείμασης σκαφών που θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της Patradise Mega Yacht Marina. Αυτή η υποδομή θα προσελκύσει τεχνίτες και εταιρείες συντήρησης σκαφών που πλέον θα αξιοποιούν το λιμάνι μας, δημιουργώντας ακόμη περισσότερες νέες θέσεις εργασίας παραγωγής πλούτου.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ – Πάτρα: Τον έδειραν, τον έδεσαν και… κοιμήθηκαν, η κλήση στο «100» που διεκόπη!

Σαντορίνη: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο Δήμος Θήρας εξαιτίας των σεισμών, 12.000 έχουν φύγει από το νησί

Δυτική Αχαΐα: Ανατροπή στο θάνατο του κτηνοτρόφου, συγκλονιστικό στοιχείο για την τραγωδία στο Τζάιλο

Τέμπη: Παραιτήθηκε ο Χρήστος Τριαντόπουλος, η επιστολή του

Σεισμική δόνηση αισθητή στην Πάτρα