Ο Αιγιώτης καρατέκα Παναγιώτης Λυρής στην «Π»: Η διαδρομή του και οι επιτυχίες των μικρών Πρωταθλητών του

Ο Παναγιώτης Λυρής από τις Καμάρες Αιγιαλείας έχει κατακτήσει ως προπονητής του Αθλητικού Σωματείου «Καράτε και Παγκρατίου Αθλήματος Αιγίου» πολλά πρωταθλήματα βλέποντας τους αθλητές του να ανεβαίνουν τα πρώτα σκαλιά του βάθρου των νικητών.

Λυρής

Με στοχοπροσήλωση στον αγωνιστικό αθλητισμό εργάζεται με σύστημα, πειθαρχία και αφοσίωση, έχοντας περάσει ώρες ατέλειωτης δουλειάς μέσα στα γήπεδα, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαμόρφωση του χαρακτήρα των νέων παιδιών και της εκπαίδευσής τους ανορθώνοντας και αναδεικνύοντας το άθλημα του καράτε.

Ο Παναγιώτης Λυρής από τις Καμάρες έχει κατακτήσει ως προπονητής του Αθλητικού Σωματείου «Καράτε και Παγκρατίου Αθλήματος Αιγίου» πολλά πρωταθλήματα βλέποντας τους αθλητές του να ανεβαίνουν τα πρώτα σκαλιά του βάθρου των νικητών.

Με διακρίσεις -ο ίδιος- σε πανελλήνια πρωταθλήματα, επίσημο μέλος της Ελληνικής Ομοσπονδίας με βαθμό 4 DAN με πολυδιάστατη δράση και αμέριστη αγάπη για τα παιδιά, βρίσκεται πάντα δίπλα στους μαθητές του προσπαθώντας να πιάσει τον «παλμό» της ίδιας της ζωής για την ομορφιά της διεκδίκησης καλώντας τους, ταυτόχρονα, να ξεπεράσουν τα όριά τους, τις καταγεγραμμένες δυνατότητές τους για να κατακτήσουν το στόχο.

-Τι προσόντα πρέπει να έχει κάποιος για να γίνει προπονητής;
Ο προπονητής αρχικά χρειάζεται επιστημονική κατάρτιση. Να έχει δηλ. τα προτεινόμενα πτυχία από τη γγΑ και να έχει ασχοληθεί αρκετό καιρό με το συγκεκριμένο χώρο. Ενας προπονητής οφείλει να είναι υπεύθυνος, οργανωτικός, εργατικός, πειθαρχημένος, υπομονετικός, ψύχραιμος, θα πρέπει να είναι ένας δυναμικός ηγέτης, αλλά και πολλές φορές συνεργάτης – φίλος των αθλητών του, θα πρέπει να μεταλαμπαδεύει την αγάπη του για το συγκεκριμένο άθλημα, να έχει μια στοιχειώδη εκμάθηση γύρω από την παιδοψυχολογία γιατί έχει να κάνει με παιδιά, να οδηγεί τους αθλητές του και να εξελίσσει συνεχώς τις γνώσεις του.

-Ποιος ο ρόλος ενός προπονητή στη διάκριση ενός αθλητή και ποιες οι σχέσεις μαζί του;
Θα σχεδιάσει, προγραμματίσει, οργανώσει, εποπτεύσει τα προγράμματα που ταιριάζουν σε κάθε αθλητή και την ομάδα του. Αυτός θα ενθαρρύνει, θα υποστηρίξει, θα διορθώσει και θα βελτιώσει τους αθλητές του προσπαθώντας να αποδώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, φτάνοντάς τους στα υψηλότερα επίπεδα. Αναφορικά με τον πρωταθλητισμό, θα πρέπει να διακρίνει το ταλέντο του αθλητή και να το «δουλέψει» όσο καλύτερα γίνεται. Γενικότερα να σε πιστεύει ο ίδιος ο αθλητής και να σε εμπιστεύονται οι γονείς του.

Λυρής

-Ποια τα συναισθήματά σας όταν φέρνει ένα μετάλλιο ή μια καλή διάκριση ή όταν χάνει;
Προσπαθώ να υπάρχει μια ισορροπία στη διαχείριση των συναισθημάτων. Μιλάμε πάρα πολλές ώρες με τον αθλητή δηλ. πώς να διαχειριστούμε την ήττα ή τη νίκη, προχωράμε μπροστά ή το αφήνουμε πίσω. Συνήθως λέω στους αθλητές μου πως συμμετέχουμε σε κάτι και αυτό μας δίνει μια εμπειρία βάζοντας ένα λιθαράκι είτε καλό είτε μέτριο είτε άσχημο στο τσουβαλάκι των εμπειριών μας.

-Πόσες χαρές έχετε ζήσει μέχρι τώρα πλάι σε πρωταθλητές και πόσες λύπες; Πώς το διαχειρίζεσθε μαζί τους;
Απολαμβάνω κάθε στιγμή της προπόνησης και θέλω και τα παιδιά να χαίρονται την κάθε στιγμή, γιατί έτσι θα έρχονται επιτυχίες για να τις απολαμβάνουν. Στους αγώνες κατεβάζουμε πολλά παιδιά οπότε τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα. Ο,τι δεν μας αρέσει σε έναν αγώνα γυρίζουμε στην προπόνηση για να το διορθώσουμε και έτσι το ταξίδι στον κόσμο της άθλησης δεν σταματά ποτέ…

-Τι συμβουλές τούς δίνετε πριν ή και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα;
Προσπαθώ ως προπονητής να βγάλω την ψυχική δύναμη του παιδιού στο ανώτατο σημείο τη στιγμή του αγώνα. Τους λέω «είμαστε μέσα στο αγωνιστικό χώρο, σοβαρεύουμε, είμαστε αθλητές και παλεύουμε για το καλύτερο». Τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με την τεχνική τακτική του αγώνα, ενώ υπάρχουν ξεχωριστές λέξεις ενθάρρυνσης για τον κάθε αθλητή. Επεμβαίνω είτε με νοήματα είτε με χειρονομίες που έχουμε ως συνθηματικά διότι βλέπουμε κάποια αρνητικά σημεία του αντιπάλου που εκεί μπορεί να επέμβει και να αντιδράσει ανάλογα ο αθλητής μας. Είναι σαν να έχεις ρυθμίσει ένα «ρομποτάκι» το οποίο γνωρίζει τα πάντα και αναλόγως ενεργεί.

-Πόσες και ποιες διακρίσεις έχουν πάρει οι αθλητές που γυμνάζετε;
Οι διακρίσεις είναι σε περιφερειακούς αγώνες σε επίσημα και διασυλλογικά πρωταθλήματα. Στο Αίγιο έχουμε αμέτρητους αριθμούς σε μετάλλια, ενώ οι επιτυχίες μας είναι τεράστιες, όπως στο πρόσφατο πανελλήνιο που ήταν πέρυσι της Παρασκευής Τσούνη, ενώ όταν ήμουν στις Καμάρες είχαμε 3ο Πανευρωπαϊκό στη Γερμανία στην τεχνική Οκινάουα με την Κυριακή Δαμέλη.

-Ποιο το κόστος και ποιες οι απαιτήσεις του πρωταθλητισμού, των χρυσών μεταλλίων και των βραβείων;
Ο πρωταθλητισμός είναι επίπονος και απαιτεί πολλές ώρες προπόνησης και εργασίας. Για να μπορέσει κάποιος αθλητής να κάνει υψηλό πρωταθλητισμό, θα πρέπει να είναι αφοσιωμένος με συνεργάτες την οικογένειά του σε αυτό που κάνει και αγαπάει.

-Με ποια κριτήρια διαλέγετε τους αθλητές για τη συμμετοχή τους σε αθλητικές διοργανώσεις;
Τα κριτήρια είναι τα ταλέντο, η προσπάθεια, ατομική βελτίωση, η συνέπεια και το πόσο αγαπά πραγματικά το άθλημα ο αθλητής. Βέβαια, ο πρωτεύων στόχος είναι η χαρά της συμμετοχής και αν έρθει η νίκη, καλώς να έρθει.

-Πώς βλέπετε τα πράγματα στην Ελλάδα, στον χώρο του καράτε και γενικότερα του αθλητισμού;
Για το άθλημα του καράτε θα ήθελα να υπάρχουν περισσότερα εχέγγυα από την Πολιτεία για τον αθλητή που κάνει πρωταθλητισμό. Εχουμε παγκόσμιους πρωταθλητές στο συγκεκριμένο άθλημα όπου τα σωματεία και οι γονείς των αθλητών βάζουν από την τσέπη τους. Πρέπει να βοηθηθεί λίγο περισσότερο ο χώρος μας γιατί ένα παιδί μόνο καλό μπορεί να αποκομίσει από το καράτε.

-Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το καράτε;
Το καράτε είναι μαχητικό άθλημα που συμβάλλει ποικιλοτρόπως στην ψυχική και σωματική υγεία, στον αυτοέλεγχο, στη βελτίωση της αυτοπεποίθησης, της αυτοσυγκέντρωσης και των αντανακλαστικών, στην καλλιέργεια αξιών, όπως ο σεβασμός, η πειθαρχία, η άμιλλα αλλά και στην ψυχολογία των ασκουμένων. Συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοάμυνας και προωθεί τη σωματική, τεχνική και νοητική ενδυνάμωση.

-Η βία και η παραβατικότητα έχουν κάνει την εμφάνισή τους στα σχολεία τα τελευταία χρόνια. Τι συμβουλές και τι μέτρα πρόληψης πρέπει να πάρουμε διότι το φαινόμενο αρχίζει και παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις;
Η συμβουλή μου αναφέρεται αποκλειστικά στους γονείς. Πρέπει να είναι συνειδητοποιημένοι ως γονείς, να περνούν πολλές ώρες με τα παιδιά τους. Οι σημερινοί ρυθμοί της καθημερινότητας είναι ταχύτατοι. Δεν αφήνουν πολλά περιθώρια επικοινωνίας του γονέα με το παιδί του και έτσι το μόνο που καταφέρνουν είναι να παίρνουν ένα τάμπλετ ή ένα κινητό τηλέφωνο για να απασχολείται το παιδί εκεί και να μην τους ενοχλεί. Μεγάλο λάθος! Το σπουδαιότερο για μένα είναι να φέρουν το ίδιο το παιδί και να το γράψουν σε μια σχολή καράτε. Το συστήνω ανεπιφύλακτα το άθλημα αυτό! Ενα άθλημα που σου σμιλεύει ένα χαρακτήρα πειθαρχημένο, ήρεμο, χωρίς εξάρσεις και βία. Αδειάζει την ψυχή και το μυαλό του παιδιού από την περηφάνια και τα πάθη και αναζητά την αρετή στην τελειοποίηση της τέχνης του.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εκλογές ΠΑΣΟΚ: Τα τελικά αποτελέσματα της Χαριλάου Τρικούπη, Ανδρουλάκης-Δούκας οι μονομάχοι του β’ γύρου, πόσοι ψήφισαν

Εκλογές ΠΑΣΟΚ: Η επόμενη μέρα, οι συμμαχίες, τα σενάρια ενόψει β’ γύρου

Καιρός: Μετά την «Κασσάνδρα» μίνι καλοκαίρι, η πρόγνωση μέχρι την Πέμπτη 10/10

Θανατηφόρο τροχαίο στην Πατρών – Κλάους, θύμα 75χρονη

Αχαΐα: Σοβαρό τροχαίο, με ανατροπή ΙΧ αυτοκινήτου ΦΩΤΟ

Κέρτεζη: Τραυματίστηκε ηλικιωμένος για να σώσει τον εγγονό του από επίθεση σκύλου!

Λάρισα: Εγκλωβίστηκε και απανθρακώθηκε ποδοσφαιριστής σε τροχαίο ΒΙΝΤΕΟ

Κατατίθεται σήμερα στη Βουλή το προσχέδιο προϋπολογισμού 2025, οι προβλέψεις, τα μέτρα