Σύγκρουση για τον αγωγό φυσικού αερίου της Πάτρας – Η παρέμβαση και η στάση του ΔΕΣΦΑ

Η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του έργου πρέπει να ληφθεί το καλοκαίρι

αγωγό

Εντύπωση και συζητήσεις έχει προκαλέσει το ρεπορτάζ της «Π», σύμφωνα με το οποίο, προ ημερών υπήρξε αρνητική εισήγηση της Motor Oil για το έργο κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Μεγαλόπολη στη ΒΙΠΕ Πατρών.

Η εισήγηση της Motor Oil, που λειτουργεί τα διυλιστήρια της Κορίνθου, έγινε στο πλαίσιο διαβούλευσης του δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος του διαχειριστή του κεντρικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ 2024–2033. Η Motor Oil προτείνει, μεταξύ άλλων, την αφαίρεση του αγωγού της Πάτρας, γιατί όπως εκτιμά, μαζί με αυτό της Δυτικής Μακεδονίας, αυξάνουν το κόστος αποσβέσεων για το δίκτυο φυσικού αερίου της χώρας συνολικά, χωρίς ανταποδοτικότητα των παροχών που θα συνδεθούν. Μάλιστα, αναφέρει ότι θα έπρεπε να εξεταστούν φτηνότερες λύσεις για την τροφοδότηση των εν λόγω περιοχών, όπως οι εφαρμογές μικρής κλίμακας, όταν αναπτυχθεί το απαραίτητο εμπορικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και η σύνδεση με δίκτυο χαμηλότερης πίεσης (17 bar) ανάλογα με τον αριθμό των εξυπηρετούμενων πελατών.

Καθυστερεί ο αγωγός φυσικού αερίου στη ΒΙΠΕ Πατρών – Αντίδραση από το Επιμελητήριο Αχαΐας

Βέβαια, η εισήγηση της Motor Oil δεν είναι δεσμευτική για κανέναν, ούτε μπορεί να προεξοφλήσει αρνητικές εξελίξεις, ωστόσο επειδή είναι από τους κεντρικούς «παίκτες» της αγοράς ενέργειας και καυσίμων, δεν μπορεί να παραβλέπεται.

Εκπρόσωποι της αγοράς, με τους οποίους μίλησε η «Πελοπόννησος», απέδωσαν αυτή την παρέμβαση σε διαφαινόμενη σύγκρουση επιχειρηματικών συμφερόντων. Οπως εξήγησαν, σε καμία περίπτωση η εισήγηση αυτή δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τον ΔΕΣΦΑ. Κι αυτό γιατί θα ερχόταν σε αντίθεση με τα συμφέροντα των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών της Δυτικής Ελλάδας, αφού θα συνέβαλλε στη διατήρηση του ενεργειακού αποκλεισμού της περιοχής, που θα συνέχιζε να εξαρτάται από τα παραδοσιακά καύσιμα όπως το πετρέλαιο, τα οποία βγαίνουν σιγά–σιγά από το ενεργειακό μίγμα της χώρας.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στην «Π» ότι κάτι τέτοιο θα κρατήσει μη ανταγωνιστικές τις επιχειρήσεις της Δυτικής Ελλάδας, οι οποίες θα αναγκάζονται να λειτουργούν με υψηλό ενεργειακό κόστος, σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ήδη φυσικό αέριο. Φυσικά θα μειωθεί ακόμα περισσότερο και η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών σε σύγκριση με τις περιοχές όπου το φυσικό αέριο έχει φτάσει και καλύπτει το σύνολο των αστικών κέντρων, εν αντιθέσει με τις λύσεις που προτείνει η εν λόγω εταιρεία, οι οποίες όμως σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν την αυξημένη ζήτηση για φυσικό αέριο στην Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.

Να σημειωθεί ότι ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Μεγαλόπολη στη ΒΙΠΕ Πατρών είναι ένα έργο προϋπολογισμού 101 εκατ. ευρώ μαζί με αυτό του αγωγού προς τη Δυτική Μακεδονία (186 εκατ. ευρώ) αφορούν στην τροφοδότηση τελικών/εμπορικών πελατών σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας με ελάχιστη δικτύωση. Η επενδυτική πρόταση του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ληφθεί αυτό το καλοκαίρι.

Οι εξελίξεις που αποκάλυψε η «Π» παρακολουθούνται από την περιφερειακή αρχή και όπως είπε ο αν. περιφερειάρχης Χαράλαμπος Μπονάνος, προς το παρόν, η Περιφέρεια παρακολουθεί και πιέζει για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και εμπιστεύεται τον ΔΕΣΦΑ και τη Ρυθμιστική Αρχή ΡΑΑΕΥ, πιστεύοντας ότι θα κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Ο κ. Μπονάνος προσπάθησε να υποβαθμίσει τη σημασία της πρότασης της Motor Oil προς τον ΔΕΣΦΑ να απεντάξει τον αγωγό της Πάτρας και της Δυτικής Μακεδονίας από το επενδυτικό του πρόγραμμα, θεωρώντας ότι δεν μπορεί να διαμορφώσει δυσμενείς εξελίξεις, καθώς «τα πράγματα με την Δυτική Ελλάδα, έχουν μπει σε σειρά», όπως είπε. Σε κάθε περίπτωση, αν κριθεί αναγκαίο, θα υπάρξει η απαραίτητη πολιτική παρέμβαση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων.

Επιχειρήσεις περιμένουν το φυσικό αέριο

αγωγό

Οπως αποκάλυψε η «Π» το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου δείχνει ότι η επέκταση του αγωγού υψηλής πίεσης από τη Μεγαλόπολη στη ΒΙΠΕ Πατρών έχει μετατεθεί για τον Μάρτιο του 2027.

Οι λόγοι της καθυστέρησης στη λήψη της επενδυτικής απόφασης και έναρξης του έργου δεν έχουν αποσαφηνιστεί, ωστόσο οι εξελίξεις αυτές προκαλούν σκεπτικισμό στους κόλπους των επιχειρήσεων της ΒΙΠΕ.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων ΒΙΠΕ Πατρών Δημήτρης Λειβαδάρος τόνισε στην «Π» ότι η επέκταση του αγωγού είναι ένα πολυαναμενόμενο έργο που θα συμβάλλει στην πιο αποδοτική και ανταγωνιστική λειτουργία των επιχειρήσεων και η παράτασή του δεν μπορεί να θεωρείται μια καλή εξέλιξη. Βέβαια, όπως είπε, οι διεθνείς εξελίξεις και η αυξανόμενη τιμή του καυσίμου ίσως να αποτελούν εμπόδιο στη λήψη της επενδυτικής απόφασης, ωστόσο υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν κάνει τους σχεδιασμούς τους, εν αναμονή της σύνδεσης της ΒΙΠΕ Πατρών με αγωγό φυσικού αερίου.

Το έργο αποτελείται από αγωγό υψηλής πίεσης, μήκους περίπου 145 χλμ. και διαμέτρου 20’’, ο οποίος θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς Μεγαλόπολη και θα καταλήγει στη ΒΙΠΕ Πατρών, με δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και επιπλέον πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

 

Διαβάστε επίσης

Καιρός: Πορτοκαλί προειδοποίηση από την ΕΜΥ για το κύμα ψύχους Coral, πού θα χιονίσει

Λάρισα – Θάνατος Καλογήρου: Ο μάρτυρας «κλειδί», πού στρέφονται οι έρευνες της Αστυνομίας

Πάτρα: Το Νοσοκομείο Ρίου «ανοίγει» την πόρτα στους τυφλούς, εγκαταστάθηκε προηγμένο σύστημα πλοήγησης ΦΩΤΟ

Επανεκκίνηση του προγράμματος «Ανακαινίζω-Νοικιάζω» με αυξημένες επιδοτήσεις: Η διαδικασία της αίτησης βήμα-βήμα

Ζάκυνθος: Τρεις προσαγωγές για τον θάνατο της 69χρονης συμβολαιογράφου

ΒΙΝΤΕΟ με αλυσοπρίονο εμφανίστηκε σε συγκέντρωση ο Ελον Μασκ, κατηγόρησε τους Δημοκρατικούς

«Κυνήγι» ταλέντων στην Πάτρα – Νέος κόμβος καινοτομίας με έμφαση στην τεχνητή νοημοσύνη

Πάτρα: Από βίλες μέχρι δώματα στο Καρναβάλι-Υψηλή διαθεσιμότητα καταλυμάτων για όλα τα βαλάντια