ΟΗΕ για ναυάγιο Πύλου: «Σαφές ότι η καταστροφή είναι προϊόν πολιτικών αποφάσεων» ΦΩΤΟ – ΒΙΝΤΕΟ
«Μόνο τα κράτη μπορούν να ανοίξουν τις ασφαλείς διαδρομές».
Τα όσα αναφέρει η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για θέματα υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Μαίρη Λόλορ, είναι άκρως σημαντικά για τις ελληνικές Αρχές, για το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου,
Η Λόλορ αναφέρει σε άρθρο της στο Social Europe ότι, «το τι ακριβώς συνέβη εξακολουθεί να αποκαλύπτεται -από ερευνητές δημοσιογράφους και υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων – αλλά ορισμένα πράγματα είναι ήδη ξεκάθαρα». «Είναι σαφές ότι αυτή η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.
Οι ελληνικές αρχές ειδοποιήθηκαν για τον κίνδυνο του σκάφους από την ομάδα ακτιβιστών Alarm Phone ώρες πριν ανατραπεί. Η Ελληνική Ακτοφυλακή βρισκόταν σε επαφή με τους επιβάτες του πλοίου και είχε υποχρέωση βάσει του διεθνούς δικαίου να επέμβει, δεδομένου του ξεκάθαρου συνωστισμού και του μη αξιόπλοου του πλοίου», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ενώ, σύμφωνα με την ίδια, «είναι σαφές ότι η καταστροφή ήταν προϊόν πολιτικών αποφάσεων».
«Μόνο τα κράτη μπορούν να ανοίξουν τις ασφαλείς διαδρομές»
Όπως εξηγεί η εισηγήτρια του ΟΗΕ, «ενώ η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, μεταξύ άλλων μέσω της Frontex, της υπηρεσίας συνόρων και ακτοφυλακής της, έχουν ρίξει την ευθύνη για την καταστροφή στους λαθρεμπόρους, δεν είναι ο λόγος που οι άνθρωποι επιλέγουν να ξεκινήσουν εξαιρετικά επικίνδυνες διαδρομές με την ελπίδα να φτάσουν στην ΕΕ.
Εφόσον δεν υπάρχουν ασφαλείς, νόμιμες και προσβάσιμες διαδρομές για τους ανθρώπους όταν ξεφεύγουν από τις συγκρούσεις και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής ή όταν επιδιώκουν να επανενωθούν με τους αγαπημένους τους ή να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή, θα υπάρχει μια επιχείρηση για λαθρέμπορους.
Μόνο τα κράτη μπορούν να ανοίξουν αυτές τις διαδρομές. Επιλέγουν να μην το κάνουν». Η ίδια σημειώνει ότι, «είναι σαφές ότι η Ε.Ε. και τα κράτη μέλη της είναι διατεθειμένα να δεχτούν τους θανάτους ανθρώπων στα σύνορα της Ευρώπης» και επισημαίνει: «αυτό δεν είναι το πρώτο ναυάγιο στην άκρη της ΕΕ.
Τον Οκτώβριο του 2013, τουλάχιστον 400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όταν δύο πλοία βυθίστηκαν στα ανοικτά των ακτών της Λαμπεντούζα της Ιταλίας. Σε απάντηση, ο τότε πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, είπε ότι “πιστεύουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να δεχτεί να πεθαίνουν χιλιάδες άνθρωποι στα σύνορά της.
Η ιταλική κυβέρνηση ξεκίνησε το Mare Nostrum, μια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης που διέσωσε περισσότερους από 150.000 ανθρώπους, αλλά τερματίστηκε μετά από μόλις ένα χρόνο. Από τότε, περισσότεροι από 24.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους προσπαθώντας να διασχίσουν τη Μεσόγειο, 18.380 κατά μήκος της κεντρικής διαδρομής της».
«Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η ικανότητα έρευνας και διάσωσης της ΕΕ έχει μειωθεί και η αλληλεγγύη, μεταξύ άλλων μέσω της έρευνας και διάσωσης πολιτών, έχει κατασταλεί. Ενώ οι λεγόμενοι λαθρέμποροι διώκονται, δεν υπάρχει καμία ευθύνη για αυτές τις μαζικές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτά δεν είναι ατυχήματα. Παράλληλα με τις συστηματικές απωθήσεις, είναι εγκλήματα που διαπράττονται ατιμώρητα», τονίζει στη συνέχεια και αναφέρεται στις διώξεις ακτιβιστών.
«Σε ολόκληρη την ΕΕ και στα σύνορά της, οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που αρνούνται να αποδεχθούν αυτήν την κατάσταση αναλαμβάνουν εδώ και χρόνια δράση σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους μετανάστες, τους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο.
Το έργο τους σώζει ζωές και προστατεύει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ωστόσο καταστέλλεται, υπονομεύεται και παρεμποδίζεται από τα κράτη, ενώ οι ίδιοι ποινικοποιούνται, σπιλώνονται και απειλούνται», ισχυρίζεται και εξηγεί ότι αυτό συμβαίνει, γιατί η Ε.Ε. έχει τοποθετήσει τη μετανάστευση και τη διεθνή προστασία σε ένα παράδειγμα ασφάλειας και ελέγχου, με ελάχιστο ή καθόλου χώρο για εξέταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
«Αυτό είναι σαφές στην πρόσφατη συμφωνία των κρατών μελών για το νέο κανονισμό σχετικά με το άσυλο, η οποία, εάν γίνει νόμος, θα παγιώσει ορισμένες από τις πιο προβληματικές πτυχές του υφιστάμενου συστήματος ασύλου της ΕΕ—ιδίως τους κανόνες του Δουβλίνου που συνδέουν τα αιτήματα ασύλου με τον τόπο εισόδου και τη χρήση διαδικασιών στα σύνορα—προσθέτοντας παράλληλα νέους κανόνες που αποσκοπούν να αποτρέψουν τους ανθρώπους από το να έρθουν στο μπλοκ και να διευκολύνουν τις επιστροφές», καταλήγει.
«Δεν ξέραμε που πηγαίναμε, ήμασταν 6 μέρες στο καράβι χωρίς νερό και τροφή»
Για πρώτη φορά μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες – ένας επιζών από το τραγικό ναυάγιο της Πύλου περιγράφει το ταξίδι του θανάτου αλλά και το τι έγινε μετά τη βύθιση του αλιευτικού που οδήγησε δεκάδες ανθρώπους στο θάνατο. «Ήμασταν 6 ημέρες στο καράβι. Δεν ξέραμε που πηγαίναμε. Νότια, βόρεια, ανατολικά…Τα είχαμε χάσει εντελώς. Ζητήσαμε βοήθεια και μας είπαν ότι η Ιταλία πρόκειται να μας δεχτεί και μας οδηγούν προς τα εκεί», είπε ο Μοχάμεντ, επιζών από τη Συρία.
Ο ίδιος, ο οποίος κατάγεται από περιοχή της Νότιας Συρίας, βρισκόταν στο αμπάρι του πλοίου και ήταν από τους πρώτους που είδε το Λιμενικό να σώζει τους ανθρώπους που φώναζαν για βοήθεια. «Ήρθε το Λιμενικό και αυτοί είναι που μας έσωσαν τη ζωή σε όσους σωθήκαμε», υπογράμμισε και, μάλιστα, τόνισε ότι, τις 6 μαρτυρικές ημέρες που βρέθηκε στο αμπάρι του πλοίου, μαζί του υπήρχαν οικογένειες και ασυνόδευτα ανήλικα. Όπως λέει, η βύθιση του πλοίου προκλήθηκε από το βάρος των ανθρώπων που έφταναν τους 750. « Ήταν το βάρος. Ήταν, μάλλον, το βάρος σαν πρώτη αιτία», ισχυρίστηκε.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News