Το χρονικό της πτώσης του F16: Το αεροσκάφος δίνει ακόμα σήμα – Επίκειται επιχείρηση από βαθυσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας
Όπως έγινε γνωστό το βράδυ της Πέμπτης το αεροσκάφος έδινε ακόμα σήμα και η Πολεμική Αεροπορία με το βαθυσκάφος που διαθέτει θα επιχειρήσει να εντοπίσει τμήματά του που ενδεχομένως να προσφέρουν πληροφορίες για τα αίτια της πτώσης, εφόσον αυτά βρίσκονται σε βάθος μικρότερο των 1.000 μέτρων.
Τα αίτια της πτώσης του F-16 Block 52+ διερευνά επιτροπή της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία «τρέχει» τις διαδικασίες για τη σύνταξη πορίσματος.
Όπως έγινε γνωστό το βράδυ της Πέμπτης το αεροσκάφος έδινε ακόμα σήμα και η Πολεμική Αεροπορία με το βαθυσκάφος που διαθέτει θα επιχειρήσει να εντοπίσει τμήματά του που ενδεχομένως να προσφέρουν πληροφορίες για τα αίτια της πτώσης, εφόσον αυτά βρίσκονται σε βάθος μικρότερο των 1.000 μέτρων.
Τα πορίσματα για ατυχήματα ή δυστυχήματα στην πολεμική αεροπορία είναι απόρρητα και όταν ολοκληρώσει την έρευνα η επιτροπή γνωστοποιούνται σε κλειστές συσκέψεις στις πολεμικές μοίρες καθώς γίνονται αντικείμενα της ασφάλειας πτήσεων, όπου η ελληνική αεροπορία κατέχει υψηλότατη θέση με πολύ χαμηλούς δείκτες.
Το πρώτο σημαντικό στοιχείο είναι το εξής. Τέσσερα αεροσκάφη, τέσσερις αεροπόροι, όλοι καλά την υγεία τους. Μαζί με αυτούς το λεγόμενο «recorder» της πτήσης, μια «κασέτα»- δεν είναι μαύρο κουτί- που χρησιμοποιείται στην απενημερώση ιπταμένων και μηχανικών.
Εκεί δηλαδή που οι άνθρωποι της αεροπορίας μελετούν τόσο στοιχεία του αεροσκάφους, πως πήγε η άσκηση ή η επιχείρηση, τι έχει καταγραφεί. Άρα από τις καταθέσεις των ιπταμένων του σχηματισμού, την κατάθεση του 29χρονου Υποσμηναγού, τα όσα έχουν καταγράψει οι τρεις κασέτες που έχουν απομείνει θα βγουν ιδιαίτερα ασφαλή συμπεράσματα.
Αν πάμε 17 χρόνια πίσω, όταν είχαμε παραλάβει τα F-16 Block 52 plus μόλις δυο χρόνια θα δούμε ότι είχαμε πτώση αεροσκάφους με πολλά κοινά χαρακτηριστικά.
Τότε το αεροσκάφος είχε ανελκυθεί από βάθος 960 μέτρων νότια της Γαύδου ώστε να εξεταστεί ο κινητήρας του από την κατασκευάστρια εταιρεία.
Τι μπορεί να έχει συμβεί σ’ έναν κινητήρα;
-Καταστροφική αστοχία υλικού. Δηλαδή να σπάσει αναπάντεχα κάποιο εξάρτημα του κινητήρα, αυτό δεν μπορεί κανείς να το προβλέψει.
-Σβήσιμο κινητήρα, όπου ο αεροπόρος αναλόγως του ύψους που βρίσκεται και σύμφωνα με το πρωτόκολλο της ασφάλειας πτήσεων θα επιχειρηθεί η επανεκκίνηση του τουλάχιστον δυο φορές. Στην 3η φορά εγκαταλείπεις…
Τι «βλέπουν» οι ειδικοί…
-Παρόμοια χαρακτηριστικά με πτώση F-16 το 2007.
-Καταστροφική αστοχία υλικού στον κινητήρα
-Σβήσιμο κινητήρα.
Όλα αυτά τα περιστατικά είναι πολυπαραγωντικά και όλα εξετάζονται, ακόμη και ο άνθρωπος, πολύ δε περισσότερο η πλατφόρμα.
Ο πιλότος και το χρονικό των γεγονότων
Στο σπίτι του επιστρέφει ο 29χρονος χειριστής του μαχητικού F16 που κατέπεσε το μεσημέρι της Τετάρτης, νότια της Χαλκιδικής, παρέμεινε για προληπτικούς λόγους για ένα 24ωρο στο 251 ΓΝΑ. Με εφόδιο την ψυχραιμία αλλά και τη σωστή εκπαίδευση που είχε λάβει ο πιλότος του F-16 έσωσε τη ζωή του χρησιμοποιώντας το σύστημα αυτόματης εκτίναξης, εγκαταλείποντας το αεροσκάφος.
Το μονοθέσιο Block 52+ της Πολεμικής Αεροπορίας κατέπεσε στις 13:33. Αμέσως ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, αφού οι συνάδελφοί του, που έπαιρναν μέρος στον ίδιο εκπαιδευτικό σχηματισμό, ήταν ουσιαστικά αυτόπτες μάρτυρες της πτώσης του F-16. Το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από τη Λάρισα μαζί με άλλα τρία μαχητικά.
Μόλις 3΄΄ και 20g. Δηλαδή 20 φορές το βάρος του σήκωσε ο 29χρονος ιπτάμενος της 337 Μοίρας κατά την εγκατάλειψη του αεροσκάφους. Το εκτινασσόμενο κάθισμα εκσφενδόνισε τον υποσμηναγό περίπου 150 μακριά από το F-16 του οποίου χάθηκε ο έλεγχος.
«Τα 20g είναι στιγμιαία και ο εγκέφαλος έχει ήδη θέματα οξυγόνου, υπάρχουν περιπτώσεις στην εγκατάλειψη που ο άλλος λιποθύμησε ,αυτό όμως μπορεί να συμβεί και από την κρούση του αέρα. Δε το καταλαβαίνει γιατί είναι τόσο γρήγορη η διαδικασία αν και είναι ελεγχόμενη, αποφασίζεις και λες τώρα δε μπορώ να συνεχίσω, πρέπει να εγκαταλείψω, άρα κάνεις ενέργειες μία μία όπως έχεις μάθει», δήλωσε ο Ιωάννης Βαμβακός, αντιπτέραρχος, ιπτάμενος εν αποστρατεία.
Οι ιπτάμενοι της τετράδας των αεροσκαφών είχαν ολοκληρώσει μια σειρά ασκήσεων στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Η πτήση της επιστροφής, πάνω από τα 10.000 προσέγγιζε προς την Λάρισα. Περίπου 50 ναυτικά μίλια από την 110 Πτέρυγα Μάχης όλοι παρατήρησαν ότι το F-16 block 52 plus που χειρίζονταν ο 29χρονος υποσμηναγός έφευγε από τον σχηματισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο 29χρονος επιχείρησε να επαναφέρει το F-16 και αμέσως μετά πήρε την απόφαση που απαιτούνταν, την στιγμή μάλιστα όπου και οι συνάδελφοί του τον προέτρεπαν να εγκαταλείψει το μαχητικό.
Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Χαλκιδικής έσπευσαν επτά σκάφη του Λιμενικού, ένα παραπλέον εμπορικό πλοίο, τρία εναέρια μέσα και μια φρεγάτα.
Πηγές από το αεροπορικό επιτελείο τονίζουν ότι ο υποσμηναγός λειτούργησε υποδειγματικά σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ειδοποιώντας ακόμη και με το κινητό του ώστε να γνωρίζουν όλοι ότι είναι καλά. Και υπενθυμίζουν ότι την περασμένη χρονιά η αεροπορία θρηνούσε για 5 αεροπόρους της.
Η συντήρηση των εκτινασσόμενων καθισμάτων απαιτεί υψηλή ακρίβεια καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση και επιβίωση του πιλότου όταν εξαντληθούν οι επιλογές του
Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, πτέραρχος και αμυντικός αναλυτής μιλώντας στο ΕΡΤΝews και την εκπομπή «Συνδέσεις», δήλωσε: «όλα τα αεροσκάφη ανεξάρτητα της παλαιότητας συντηρούνται όπως ακριβώς πρέπει και στη συνέχεια δίνονται για πτήση».
Ο πιλότος προσάρμοσε το κάθισμα στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή εκτίναξη κι ενεργοποίησε τη διαδικασία εκτίναξης αφού βρέθηκε στο κενό ενεργοποιήθηκε το αλεξίπτωτο έπεσε στη θάλασσα περιμένοντας τη διάσωσή του.
Επίσης ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, συμπλήρωσε πως: «μέχρι να απογειωθεί από τη Λήμνο, μέχρι να εντοπιστεί και στη συνέχεια να τον περισυλλέξουν σαφώς παίρνει κάποιον χρόνο, ο χειριστής χρησιμοποίησε και τη βάρκα, μπήκε μέσα γιατί στον χειριστή όταν εγκαταλείπει υπάρχει το κυτίο διάσωσης».
Ο Ιωάννης Βαμβακός, αντιπτέραρχος, ιπτάμενος εν αποστρατεία, ανέφερε ότι: « Ο ιπτάμενος ενεργοποίησε την χειρολαβή στο κάθισμα του, το κάθισμα του F-16 είναι AST-2 η κατηγορία του,30 μοίρες οπισθόκλιση οπότε κατευθείαν εντός 1,2 δευτερολέπτων, φεύγει πρώτα η καλύπτρα, εν συνεχεία φεύγει το κάθισμα και βρέθηκε να κρέμεται και να πάει κατευθείαν προς τα κάτω».
Οι διασώστες κατάφεραν να επιβιβάσουν τον υποσμηναγό στο Super Puma που είχε απογειωθεί από τη Λήμνο και μεταφέρθηκε στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας στην Αθήνα. Για την πορεία της υγείας του ενημερώνεται συνεχώς ο αρχηγός ΓΕΑ.Ο πατέρας του πιλότου δήλωσε: Τον περισυνέλεξαν και αυτή τη στιγμή είναι στο 251. Αισθάνομαι τέλεια που είναι καλά το παιδί μου».
«Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F – 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου» αναφέρει σε ανάρτησή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.
Και καταλήγει: «Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση διάσωσης».
Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Χαλκιδικής έσπευσαν επτά σκάφη του Λιμενικού, ένα παραπλέον εμπορικό πλοίο, τρία εναέρια μέσα και μια φρεγάτα.
Ο Ευάγγελος Αποστολάκης, βουλευτής επικρατείας και τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία σχολίασε πως: «το ευχάριστο είναι ότι ο πιλότος διεσώθη είναι ασφαλής 15.15.33 να τους πούμε να συνεχίσουν την αποστολή τους και την προσπάθεια που κάνουνε ώστε να διατηρηθεί η αεροπορία και οι ένοπλες δυνάμεις στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο».
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία διερεύνησης για τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους τύπου F-16 block 52 plus.
Διαβάστε επίσης:
Άδωνις Γεωργιάδης στην «Π»: «Εκλεγήκαμε να κάνουμε μεταρρυθμίσεις» – Αναβαθμίζεται το Καραμανδάνειο
Πάτρα: Η ανάπλαση της Κάτω Πόλης φέρνει μεγάλες αλλαγές και πεζοδρομήσεις
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News