Το χασίς των ανηλίκων και το «σοκ» του τζόγου, αποκαλυπτικές διαπιστώσεις
Τα αποκαλυπτικά στοιχεία παρουσίασε η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχιατρικής του πανεπιστημίου Αθηνών Μένη Μαλλιώρη στο πλαίσιο του συνεδρίου της Ιατρικής Εταιρείας Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου και του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών.
Το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της «Πελοποννήσου», που αφορούσε στα συγκλονιστικά στοιχεία για την εξάρτηση των 16χρονων από τον ηλεκτρονικό τζόγο οι οποίοι κατέχουν την πρωτιά σε επίπεδο Ευρώπης, εξέπληξε αρνητικά.
Πρωταθλητές οι Ελληνες 16χρονοι στο τζογάρισμα – Σοκαριστικά στοιχεία
Υπενθυμίζουμε ότι τα αποκαλυπτικά στοιχεία παρουσίασε η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχιατρικής του πανεπιστημίου Αθηνών Μένη Μαλλιώρη στο πλαίσιο του συνεδρίου της Ιατρικής Εταιρείας Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου και του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών. Αναλύοντας τα σχετικά στοιχεία που προκύπτουν από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής και παρουσιάζουν τα ποσοστά του ηλεκτρονικού τζόγου για τους 16χρονους, υπογράμμισε ότι «οι Ελληνες 16χρονοι είναι πρώτοι στον ηλεκτρονικό τζόγο το 2015 και το 2020 και το επόμενο εξάμηνο περιμένουμε και την τρίτη καταγραφή ελπίζω να μην συνεχίσουμε να καταλαμβάνουμε την πρώτη θέση».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η κ. Μαλλιώρη στις διαδρομές προώθησης του ηλεκτρονικού τζόγου. «Επιθετική διαφήμιση, αρρύθμιστη αγορά, μίμηση προτύπων, ψυχολογία του έφηβου, εύκολο κέρδος, αντιμετώπιση φτώχειας. Κι όλα αυτά συμβαίνουν υπό το φως του ήλιου. Οχι κρυφά. Είναι απαράδεκτο για παράδειγμα ένα δυνατό πρότυπο για τους νέους όπως αυτό του Γιάννη Αντετοκούνμπο να διαφημίζει εταιρεία στοιχημάτων. Πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να θεραπεύσουμε αυτή την επιδημία. Δεν μπορεί να λέει η διαφήμιση σε έναν έφηβο ’’παίξε υπεύθυνα’’. Αυτό δεν λειτουργεί απαγορευτικά».
Το πρόβλημα είναι εκτεταμένο και πολλές φορές συμβαίνει απροκάλυπτα.
«Περάστε ξημερώματα από κάποιο κατάστημα με τέτοια μηχανήματα και θα δείτε πόσοι έφηβοι είναι μέσα. Εάν δεν έχετε την υπομονή και περιμένετε να ξημερώσει για να βγουν θα δείτε γιατί ηλικίες πρόκειται» μας περιέγραψε αναγνώστης, που επικοινώνησε μαζί μας με αφορμή το πρωτοσέλιδό μας.
Σχολιάζοντας το θέμα η διευθύντρια της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας Ευγενία Πιερρρή σημείωσε: «Είναι συγκλονιστικά αυτά τα στοιχεία. Φυσικά δεν πρέπει να μας εκπλήσσουν, διότι είναι αποτέλεσμα των καθημερινών μας επιλογών και του παραδείγματος που δίνουμε στα παιδιά τα οποία είναι τα μόνα που δεν φταίνε» και εξηγεί: «Το μόνο που τους δείχνουμε είναι ο διαρκής αγώνας για απόκτηση ύλης. Τα έχουμε διαπαιδαγωγήσει με τη λογική της ήσσονος προσπάθειας. Δεν έχουμε δώσει βάσει σε πνευματικές και ηθικές αξίες, αλλά μόνο στην εύκολη απόκτηση πλούτου.
Τα παιδιά δεν έχουν δει άλλους δρόμους. Τα παιδιά μοιραία οδηγούνται εκεί, διότι έτσι πιστεύουν ότι θα δώσουν λύσεις στα προβλήματά τους. Τα παιδιά είναι θύματά μας. Την ευθύνη την έχουμε εμείς».
Στο ερώτημά μας για τον ρόλο που μπορεί να παίξει το σχολείο η κ. Πιερρή απαντά: «Δυστυχώς είναι αποδυναμωμένο το σχολείο σήμερα. Η επιρροή του είναι περιορισμένη. Δεν υπάρχει συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον. Η ”διαπαιδαγώγηση” των παιδιών για όλα τα θέματα έχει αφεθεί στο διαδίκτυο. Εάν υπήρχε η συμμαχία οικογένειας και σχολείου ίσως να μπορούσαμε να αλλάξουμε τα δεδομένα. Δυστυχώς όμως οι γονείς αντί να ενσκήψουν στο πρόβλημα αποποιούνται την ευθύνη και την επιρρίπτουν στο σχολείο. Ενδεικτικά δείτε τι γίνεται με την απαγόρευση των κινητών στα σχολεία. Αντί να υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς που κάνουν αυτό που είναι σωστά για τα παιδιά τους βγαίνουν και τους καταγγέλλουν».
Ωστόσο αρκετά σχολεία υλοποιούν προγράμματα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών και των γονιών. «Σε πολλά σχολεία μας γίνονται μεγάλες προσπάθειες και θα συνεχίσουμε ως εκπαιδευτική κοινότητα αυτή τη μάχη άσχετα με το γεγονός, ότι οι γονείς δεν ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις μας. Το χειρότερο πράγμα είναι να παραδοθούμε σε αυτή την κατάσταση. Είναι δύσκολο, αλλά δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθειά μας και οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι. Αυτά που λέμε σήμερα στους μαθητές μας και δείχνουν να μην τα ακούνε είναι σίγουρο ότι θα τα βρουν μπροστά τους αργότερα. Πέφτει ο σπόρος και κάποια στιγμή θα καρποφορήσει. Τονίζω και πάλι ότι δεν είναι υπεύθυνα τα παιδιά για τις επιλογές που κάνουν σήμερα».
Καταλήγοντας η κ. Πιερρή δεν παραλείπει να καταθέσει την ανησυχία της για την απάθεια της κοινωνίας έναντι αυτών των φαινομένων. «Υπάρχει μία ανεκτικότητα η οποία είναι αφενός μεν συγκαταβατική και εκφράζεται και ως αδιαφορία που είναι έκφραση της απόλυτης εξατομίκευσης και αφετέρου δε ως μοιρολατρία. Ούτε καν αυτοσυντήρηση. Είναι μία παραίτηση για τα όσα συμβαίνουν γύρω μας και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό. Αυτό έχουν υιοθετήσει ως στάση ζωής οι ενήλικες γύρω μας».
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ: Η πρόληψη απαιτεί πλαίσιο παρέμβασης
«Η πρόληψη λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από την καταστολή, διότι με αυτό τον τρόπο είναι εφικτό να καταπολεμηθούν οι περιβαλλοντικοί/κοινωνικοί παράγοντες της παραβατικότητας» υπογραμμίζει ο Θεόδωρος Π. Δημόπουλος πρώην πρόεδρος του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος και υπ. διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ο ίδιος υπογραμμίζει τον ρόλο που μπορούν να παίξουν μέσα στα σχολεία οι κοινωνικοί λειτουργοί.
Στο ερώτημα εάν είναι εφικτή η υλοποίηση πολιτικών και παρεμβάσεων προληπτικού χαρακτήρα με τα δεδομένα του σήμερα, ο κ. Δημόπουλος σημειώνει ότι ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος με υπόμνημά του έχει αναδείξει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα και αυτό που πρέπει να γίνει.
«Εχουμε επισημάνει ότι η αναλογία ένας (1) κοινωνικός/ή λειτουργός, ως μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ), για 5 σχολικές μονάδες δεν συμβάλλει θετικά στη σταθερή κάλυψη ψυχοκοινωνικών αναγκών μαθητών, γονέων και καθηγητών.
⦁ Σήμερα στους 332 δήμους της χώρας εργάζονται 528 μόνιμοι κοινωνικοί λειτουργοί και 1061 με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου κυρίως μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
⦁ Αν ο αριθμός των μόνιμων κοινωνικών λειτουργών διαιρεθεί με το σύνολο των 2 περίπου εκατομμυρίων παιδιών 0-19 ετών τότε θα διαπιστώσουμε ότι, αντιστοιχεί (1) ένας μόνιμος Κοινωνικός Λειτουργός ανά 3.787 παιδιά.
⦁ Σε 91 επιλεγμένους (στο πλαίσιο έρευνας) δήμους της χώρας με συνολικό πληθυσμό 3 εκατομμύρια κατοίκους εργάζονται συνολικά 146 μόνιμοι κοινωνικοί λειτουργοί, δηλαδή αντιστοιχεί 1,6 μόνιμος κοινωνικός λειτουργός ανά δήμο.
⦁ Από τους 91 δε δήμους στους 40 δεν υπηρετεί ούτε ένας (1) μόνιμος κοινωνικός λειτουργός».
ΕΛΑΣ – Δημογλίδου για θανάτους 4 παιδιών σε Αχαΐα – Ηλεία: Δεν φαίνεται εγκληματική ενέργεια
Καιρός: Ανεμοι και άνοδος της θερμοκρασίας σήμερα, η πρόγνωση μέχρι και της 28 Οκτωβρίου
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News