Σαμπανίκου: Έρχεται στην Πάτρα και μιλά στην «Π» – Αποκαλυπτική για το κίνημα Me Too σε συνέντευξη «χείμαρρο»
Η Χριστίνα Σαμπανίκου μιλάει στην «Π» για την παράσταση «Elizadeth» που ανεβαίνει από αύριο στο «Επίκεντρο», αλλά και για το κίνημα Me Too, στο οποίο και η ίδια συμμετείχε, καταγγέλλοντας δημόσια γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη.
Ομοβροντία γέλιου υπόσχεται η ξέφρενη κωμωδία «ELIZADETH», που ανεβαίνει από αύριο Πέμπτη και για λίγες παραστάσεις στο θέατρο «Επίκεντρο+». Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά και μουσική Μάνου Αντωνιάδη, το «ELIZADETH» είναι διασκευή του έργου «Βασιλικοί μετά Τρούλου» του Χάρη Ρώμα. Μια θεότρελη κωμωδία και ταυτόχρονα ένα καυστικό σχόλιο πάνω στις σχέσεις των ηθοποιών και των συντελεστών μιας παράστασης και τη ματαιοδοξία, που επικρατεί στον κόσμο του θεάτρου.
Η απολαυστική πρωταγωνίστρια Χριστίνα Σαμπανίκου, μίλησε στην «Π» για την πολυαναμενόμενη παράσταση, αλλά και για το κίνημα Me Too, στο οποίο και η ίδια συμμετείχε, καταγγέλλοντας δημόσια γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη.
– Πόσο τελικά αποκαλυπτική είναι αυτή η παράσταση για τον μαγικό κόσμο του θεάτρου και τις πραγματικές σχέσεις των ηθοποιών πάνω και κάτω από τη σκηνή;
Η μεγάλη πλειοψηφία των ηθοποιών αποτελείται από ανθρώπους ευαίσθητους, δοτικούς, πειθαρχημένους, έτοιμους να σε στηρίξουν τόσο πάνω όσο και κάτω από τη σκηνή. Είναι αδύνατον να λειτουργήσει σωστά μια παράσταση και να δέσει το σχήμα των ηθοποιών αν όλοι δεν αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους ως μέρος ενός συνόλου με αλληλεγγύη και ενσυναίσθηση.
Φυσικά όπως και σε κάθε χώρο, εκτός του θεάτρου, υπάρχουν πάντα αυτοί που θα σου βάλουν τρικλοποδιά, που θα προσπαθήσουν να αναδείξουν τον εαυτό τους σε βάρος των υπολοίπων, που στερούνται αντίληψης και αυτογνωσίας, που η ανασφάλειά τους γίνεται καταστροφική και η ματαιοδοξία τους υπέρμετρη.
Η σκηνή όμως είναι αμείλικτη και τελικά ο τρόπος που παίζει ένας/μία ηθοποιός αντανακλά την προσωπικότητα του που ξεγυμνώνεται μπροστά στους θεατές. Στο «Elizadeth» όλοι αυτοί οι τύποι ηθοποιών με τα αρνητικά χαρακτηριστικά παρουσιάζονται στην ακραία υπερβολή τους για να εξυπηρετήσουν την κωμωδία και την σάτιρα. Αν είναι αληθινοί;
Ναι, είναι, υπάρχουν γύρω μας και στην παράσταση μαζεύονται ταυτόχρονα και φέρνουν την ξεκαρδιστική καταστροφή!
– Πόσο δύσκολη είναι η αποστολή των ηθοποιών, σε μια παράσταση σαν κι αυτή, που οι ρυθμοί είναι τόσο καταιγιστικοί για περίπου δύο ώρες;
Χρειάζεται εγρήγορση και ταχύτητα για τις πολλές αλλαγές ρούχων, κοστουμιών σε κάθε διαφορετική σκηνή, σωστός υπολογισμός χρόνου για να μην αρχίσει η σκηνή και σε ψάχνουν, αίσθηση του ρυθμού, αντοχή. Ολα αυτά φυσικά κατακτούνται με την επανάληψη και την τριβή.
– Κάθε παράσταση που δίνετε, είναι για εσάς πανομοιότυπη με τις προηγούμενες ή υπάρχουν στοιχεία που την διαφοροποιούν σε κάποια σημεία; Τα σημεία που γελάνε οι θεατές, για παράδειγμα, είναι από πριν γνωστά για εσάς ή εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες;
Καμία παράσταση δεν είναι πανομοιότυπη καθώς διαφέρει τόσο η ενέργεια η δική μας των ηθοποιών όσο και του κοινού. Υπάρχουν σημεία, όπως αυτό που κάποιος θεατής γίνεται μέρος του θιάσου ανεβαίνοντας στη σκηνή, που ποτέ δεν είναι ίδιο αφού κάθε φορά ο θεατής φέρει τη δική του προσωπικότητα και διάθεση. Οσο για τα σημεία που προκαλούν γέλιο, εκτός από τα στάνταρ, τα δοκιμασμένα, υπάρχουν και εκείνα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που κάθε φορά εμπλουτίζεται και εξελίσσεται από εμάς. Τέλος, είναι καθοριστικό το ποια αστεία θα αγγίξουν το κοινό ανάλογα με την σύνθεσή του σε κάθε παράσταση. Υπάρχουν θεατές στην Αθήνα που την έχουν δει τρεις και τέσσερις φορές, νομίζω αυτό τα λέει όλα.
– Ενα στοιχείο που καυτηριάζει αυτή η παράσταση, είναι την καλλιτεχνική ματαιοδοξία. Εσείς πώς προσεγγίζετε αυτό το στοιχείο; Σας έχει αγγίξει ή απασχολήσει ποτέ;
Σαν ρόλος, η Τζένη Θεοκλέους εκτός από απελπισμένη και ανασφαλής, είναι και τρομερά ματαιόδοξη, οπότε θα βιώσει έντονα κάθε απορρέον συναίσθημα. Δεν αντέχει την απόρριψη αφού όλη της η ύπαρξη είναι συνυφασμένη με την επιτυχία της ως ηθοποιός. Σαν Χριστίνα θεωρώ εντελώς μάταιο και αστείο να θεωρεί κάποιος πως πρέπει να επιδείξει τα επιτεύγματα του και πως αυτά έχουν κάποια σημασία πέραν της προσωπικής του εξέλιξης. Στην τελική, κάνουμε απλά ένα επάγγελμα, τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο.
-Για ποιο λόγο σάς κάνει υπερήφανη η συμμετοχή σας σε αυτή;
Ο Δημήτρης Καρατζιάς μού εμπιστεύτηκε τον ρόλο μιας Αγγλοκύπριας, κάτι που σήμαινε πως θα έπρεπε να υιοθετήσω την αντίστοιχη προφορά. Αρχικά μου φάνηκε πολύ δύσκολο, αλλά τώρα πια μπορώ να πω πως νιώθω υπερήφανη που μετά από μελέτη τον δικαίωσα για την επιλογή του, αφού το κοινό νομίζει πως είμαι όντως Κύπρια!
«Η ΣΙΩΠΗ ΕΣΠΑΣΕ»
– Μετά το πρόσφατο κύμα καταγγελιών για ανάρμοστες συμπεριφορές ανθρώπων του θεάτρου εις βάρος γυναικών, στις οποίες και εσείς καταθέσατε τις δικές σας οδυνηρές εμπειρίες, θεωρείτε ότι αναπόφευκτα δαιμονοποιήθηκε ο χώρος του θεάτρου;
Να, άλλος ένας λόγος που αισθάνομαι υπερήφανη! Για τις συναδέρφους που τόλμησαν να υπερασπιστούν την Αλήθεια και που έδωσαν το παράδειγμα σε πολλές άλλες γυναίκες να κάνουν χωρίς ντροπή την ίδια επιλογή. Τα συγκεκριμένα περιστατικά συμβαίνουν στον ίδιο βαθμό και στον δημοσιογραφικό χώρο, τον πανεπιστημιακό, τον αθλητικό, σε εταιρείες, σε γυναίκες επαγγελματίες, νοικοκυρές, κ.λπ. Απλά τα πρόσωπα του καλλιτεχνικού χώρου λόγω αναγνωρισιμότητας παίρνουν μεγαλύτερη προβολή. Ο χώρος του θεάτρου είναι γεμάτος ανθρώπους έντιμους, φιλότιμους, με αρχές και σεβασμό. Οσοι εκμεταλλεύτηκαν τη θέση τους, πήραν την απάντηση που τους αξίζει και εξαφανίστηκαν. Ακόμα και αυτός που δεν επιτρέπει να χρησιμοποιούμε το όνομά του….
– Θεωρείτε ότι όλη αυτή η δημοσιότητα έσπασε πλέον το απόστημα τέτοιων αρρωστημένων, προσβλητικών και καταχρηστικών πρακτικών, αλλά και τον νόμο της σιωπής από τα θύματα;
Είναι πολύ σημαντικό πως έγινε η αρχή. Πως κάθε επίδοξος κακοποιητής θα σκεφτεί διπλά και τριπλά πλέον το πώς θα φερθεί, αφού ξέρει πως η σιωπή έσπασε. Ακόμη, βέβαια, σαν κοινωνία έχουμε πολύ δρόμο μέχρι να σπάσουμε όλα τα στερεότυπα, όλη αυτή την τοξική αρρενωπότητα και το πατριαρχικό μοντέλο που έχουμε συνηθίσει, για να φτιαχτούν στέρεα ισότιμοι ρόλοι.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Παραστάσεις: Πέμπτη 20, Παρασκευή 21, Σάββατο 22 & Κυριακή 23 Απριλίου (ώρα 21:15)
Εισιτήρια: γενική είσοδος 16 ευρώ, μειωμένο 13 ευρώ (φοιτητικό, ανάργων, ΑμεΑ, άνω των 65 ετών)
Προπώληση: https://www.viva.gr
Πληροφορίες – κρατήσεις 2610 461 050.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News